torsdag, 4 november 2010, 19:58
E-post är inte bäst. Det är kombinationen du ska sträva efter.
Jag kan bli så fruktansvärt trött på diskussionen om att e-post fortfarande är den bästa kanalen på alla sätt och vis. Eller att Twitter kommer ta över världen helt eller att Facebook regerar och det är det enda man borde investera i.
Skulle en snickare säga att hammaren är det bästa verktyget i verktygslådan och att det är det enda verktyget som behövs? Det vore idioti och alla ni som pratar på samma sätt kring e-post eller någon annan kanal – lägg ner energi på att förstå hur e-post i kombination med andra kanaler kan nå obruten mark.
Men ok, bara för att belysa att det jag säger faktiskt har något belägg så ska jag visa lite siffror. Nilsson E-handel visade detta för några dagar sedan genom undersökningar från eMarketer.
Faktum är, och det är så… hur mycket ni e-postleverantörer än vill förneka det, att snart så har andra sociala nätverk, än e-post, blivit lika populärt att använda för att ”dela” med sig till sina vänner som e-post. Och sociala nätverk som Twitter och Facebook kommer förmodligen att gå om e-post inom en snar framtid. Funktionerna för att dela med sig via Twitter eller Facebook är bara ett klick bort. Du tipsar också många på samma gång genom det enda klicket.
Dessutom så är det flera som faktiskt ”lyssnar” på tips via Twitter och Facebook. Alltså fler klickar sig vidare på länken än vad det är personer som gör via e-post. Genom att lägga det publikt eller i alla fall inför en större massa så når du så klart en större vänkrets. Ganska logiskt, faktiskt.
Nilsson väljer ändå att lyfta fram siffror som visar att e-post är en värdefull kanal genom att säga ”Undersökningar visar dock att de användare som väl kommer in via e-post har högre avslutsfrekvens och spenderar mer tid på målsajten än de som kom via sociala media. Så gamla hederliga e-mail är fortfarande det mest värdefulla medlet att dela med sig.”
Det är ju fantastiskt positivt.
Så vad gör en snickare för att bli en skicklig snickare? Jo, han blir bra på alla verktyg och vet precis när han ska använda rätt verktyg. På samma sätt tänker alla som vill nå sina kunder och kontakter. De lär sig ALLA kanaler som behövs för att attrahera sina kunder, använder kanalerna i rätt tid och på rätta ställen för att få ett bra resultat. Då är inte e-post bäst enskilt utan i kombination med andra kanaler.