Alla inlägg i kategorin ‘E-postmarknadsföring’

torsdag, 7 juni 2012, 18:13

[MARKETING] – något du behöver ha i din rubrik på nyhetsbrevet?

Har du också uppmärksammat att vissa nyhetsbrev, särskilt från utlandet, början med att skriva [MARKETING] först i själva rubriken på mailet? Jag har fått frågan två gånger och bestämde mig för att fråga MailChimp och Campaign Monitor. De har e-postverktyg som används i hela världen och har är mycket tillmötesgående när det gäller att svara på frågor.

Orsaken till att vissa har denna ”skylt” i rubriken beror på följande:

  • I vissa regioner, särskilt USA, är det antingen lag eller anses vara ”best practice” (till och med lämpligt) att använda prefix i ämnesraden.
  • I Kina är det till exempel lag på att ha [ADV] i ämnesraden när det är marknadsföring eller reklam i brevet. (Advertisement)
  • I USA ska brev med ”vuxet” innehåll ha denna skylt.

Bör vi då använda ”Marknadsföring” först i rubriken på våra utskick med marknadsföringsinnehåll? Min personliga åsikt är NEJ. Det jag däremot tycker man ska vara tydlig med är vid anmälningstillfället vad läsarna kan vänta sig för innehåll. Gärna låta dem se exempel på tidigare brev och att man talar om hur ofta det kommer skickas.

Snart ska jag blogga om ett vs. flera mail. Det ni, blir ett mastodont inlägg!

Sarah@@@@@

måndag, 5 mars 2012, 22:47

Underbart ”Vi-saknar-dig-mail”

Visst är väl det här ett fint ”Vi-saknar-dig-mail”. Något vi kan skicka ut för att försöka aktivera sömniga prenumeranter.

Händer det inget efter att man skickat ett sånt här mail så är det läge att plocka bort prenumeranten från listan. Finns inget bra med att ha en massa e-postadresser som inte är aktiva.

tisdag, 8 november 2011, 17:37

Utformning av mail i mobilen?

Att utforma breven i en mobil ställer lite annorlunda krav på designen och ”tänket” kring att attrahera läsarna. I en mobil vill mottagaren inte stanna allt för länge i ett mail och vi behöver göra länkar och andra knappar större så det är enkelt att klicka sig vidare. Det flera företag berättade på shop.org (en e-handelsmässa i Boston) var att de ser att deras läsare stannar längre i brev när de läser dem i iPad eller på laptop. Men i mobil tar de sig snabbare från brevet till hemsidan, bloggen eller vad det nu är.

Kan ni se var era kunder läser breven? Hur många läser dem i iPhone eller Android? Om ni har stor andel som läser i mobil lär ni lägga lite extra tid på detta.

Här har vi sammanställt några tips och råd ifall ni ska titta på era brev i mobilen.

Navigationen bör vara enkel just på grund av att många olika val gör texten väldigt liten. Enkel bottennavigering kan hjälp er se hur många som tittat genom brevet men saknar ett innehåll de söker och på så sätt går via bottennavigation till hemsidan.

Våra brev är 540 respektive 560 pixlar. Det går hur bra som helst att ha ganska smala brev bara man tänker på upplägget. Och det är värt det om man kan garantera att fler ser länktexter eller annan viktig information till vänster.

Det finns flera som jag har sett frågar efter e-postadress för nyhetsbrevsprenumeration i appar. Se till att inte fråga för mycket när de befinner sig i appen. Att fylla i för många fält är det inte alla som vill när det är en så liten yta.

Några tips som jag hoppas hjälper er på vägen.

En sista sak: Till alla e-postleverantörer, jag vet inte hur många förfrågningar vi får om att välja rätt e-postverktyg just nu. Många är väldigt besvikna på sin nuvarande leverantör. Skärpning!!! Annars kanske jag börjar blogga om sånt jag får höra som era kunder råkar ut för. Ta hand om era kunder och hjälp dem bli bättre på sin e-postmarknadsföring långsiktigt. Det tjänar alla på.

Sarah@@@@@

torsdag, 27 oktober 2011, 21:51

Vad lägger ni i brevfoten?

Jag skrev precis ett inlägg på I love e-commerce om bottennavigering på en webshop. I nästan alla dom exempel som jag visar så finns en anmälan till nyhetsbrevsprenumeration längst ner på sidan. I alla år som jag har jobbat med e-post så har jag sagt att den ska ligga längst upp på sidan… Men jag är inte så säker längre, framför allt när det gäller e-handelssjater. Lena min kollega som är Mystery eShopper-expert (testar e-handelssajter genom att agera kund) och jag har nu sett hur mycket det kan ge att lägga värdefull information längst ner på sidan.

Uppmärksamma var du själv söker efter all annan information som INTE tillhör produktkategorierna i en webshop. Så fort du vill komma åt kundtjänst, dela på facebook, se i vilken stad företaget befinner sig. Var tittar du då det? Jo, oftast längst ner på sidan. Därför är det en ganska god idé att lägga ”anmälan till nyhetsbrev” just där.

Se exemplen:

Tydlig genom fältet samtidigt som en ikon och knapp visar vad det handlar om. Designen är också väldigt snygg utan att det blir för mycket.

Det här är väldigt snyggt men i och med färgerna kan det blir något svårt att hitta just rutan för anmälan. Men den ligger i botten ihop med kategorierna.

Om vi sen går till själva nyhetsbrevsfoten så skulle jag rekommendera er att lägga kontaktinformation samt kategorierna där. Har ni en stor andel som klickar på kategorierna i brevfoten kanske de tyder på att ni inte har gett dem information de vill ha men att de vill veta mer av er. Då kan klickstatistiken hjälpa er hitta rätt. Klickar majoriteten i slutet på brevet på en vis kategori är det kanske det du ska skriva mer om i fortsatta brev. Här är ett exempel på det:

Ett exempel på brevfot från en restaurang där har de valt att lägga öppettider samt hur de bokar bord. Dessutom finns telefonnummer och möjlighet att följa dem på twitter. Det är ett riktigt bra brev där de är väldigt tydliga med vad alla menyer kostar… vad tror ni man söker efter möjlighet att boka bord när man sett ett bra erbjudande? Jo, i botten på brevet.

Titta på er statistik. Visst har ni inte sämst klickfrekvens längst ner i brevet? Ändå lägger vi ofta det vi själv tycker är minst intressant längst ner…

Lycka till med era fötter!

Sarah @@@@@

onsdag, 21 september 2011, 17:22

Merförsäljning med mailkvitto/orderbekräftelsemail

Generation Y

Här kommer en ingrediens till, av de fem som Sarah föreläst om idag på webbdagarna, vad gäller generation Y och e-postmarknadsföring.

Generation Y, de som är födda 1980 ~ 2003, är en köpbenägen målgrupp! Om du ger dem ett bra erbjudande via e-post så tackar de inte nej.

Om du är e-handlare, utnyttja till exempel de mail du redan skickar. Ett mailkvitto/orderbekräftelsemail, det mailsvar du skickar när kunden beställt något i ehandelsbutiken, är perfekt för erbjudanden och merförsäljning. Om det inte är allt för krångligt att lägga till en länk och en bild i mailkvittot kan detta vara en bra idé för dig som liten e-handlare att testa till julhandeln. Börja testa bädda in enklare saker och mät vad det ger för resultat.

Amazon, till exmpel, skaffar sig merförsäljning genom att påminna om sina presentkort i de mailkvitton de skickar ut.

Amazon Gift Cards

För detta använder de en vanlig bildlänk som de sedan kan spåra från mailkvittot. Länken har en liten referens/hänvisning på slutet som säger att besökaren kommer från ett orderbekräftelsemail.

Så här ser länken ut:
https://www.amazon.com/gp/gc/ref=gc_orderconfirm_email_hol

Att spåra klick från ett e-postutskick är vanligtvis inget avancerat. Så fundera på detta.

E-handlare verkar dock inte utnyttja just presentkort särskilt mycket i sverige, varför?