tisdag, 8 november 2011, 17:37

Utformning av mail i mobilen?

Att utforma breven i en mobil ställer lite annorlunda krav på designen och ”tänket” kring att attrahera läsarna. I en mobil vill mottagaren inte stanna allt för länge i ett mail och vi behöver göra länkar och andra knappar större så det är enkelt att klicka sig vidare. Det flera företag berättade på shop.org (en e-handelsmässa i Boston) var att de ser att deras läsare stannar längre i brev när de läser dem i iPad eller på laptop. Men i mobil tar de sig snabbare från brevet till hemsidan, bloggen eller vad det nu är.

Kan ni se var era kunder läser breven? Hur många läser dem i iPhone eller Android? Om ni har stor andel som läser i mobil lär ni lägga lite extra tid på detta.

Här har vi sammanställt några tips och råd ifall ni ska titta på era brev i mobilen.

Navigationen bör vara enkel just på grund av att många olika val gör texten väldigt liten. Enkel bottennavigering kan hjälp er se hur många som tittat genom brevet men saknar ett innehåll de söker och på så sätt går via bottennavigation till hemsidan.

Våra brev är 540 respektive 560 pixlar. Det går hur bra som helst att ha ganska smala brev bara man tänker på upplägget. Och det är värt det om man kan garantera att fler ser länktexter eller annan viktig information till vänster.

Det finns flera som jag har sett frågar efter e-postadress för nyhetsbrevsprenumeration i appar. Se till att inte fråga för mycket när de befinner sig i appen. Att fylla i för många fält är det inte alla som vill när det är en så liten yta.

Några tips som jag hoppas hjälper er på vägen.

En sista sak: Till alla e-postleverantörer, jag vet inte hur många förfrågningar vi får om att välja rätt e-postverktyg just nu. Många är väldigt besvikna på sin nuvarande leverantör. Skärpning!!! Annars kanske jag börjar blogga om sånt jag får höra som era kunder råkar ut för. Ta hand om era kunder och hjälp dem bli bättre på sin e-postmarknadsföring långsiktigt. Det tjänar alla på.

Sarah@@@@@