onsdag, 21 september 2011, 17:22

Merförsäljning med mailkvitto/orderbekräftelsemail

Generation Y

Här kommer en ingrediens till, av de fem som Sarah föreläst om idag på webbdagarna, vad gäller generation Y och e-postmarknadsföring.

Generation Y, de som är födda 1980 ~ 2003, är en köpbenägen målgrupp! Om du ger dem ett bra erbjudande via e-post så tackar de inte nej.

Om du är e-handlare, utnyttja till exempel de mail du redan skickar. Ett mailkvitto/orderbekräftelsemail, det mailsvar du skickar när kunden beställt något i ehandelsbutiken, är perfekt för erbjudanden och merförsäljning. Om det inte är allt för krångligt att lägga till en länk och en bild i mailkvittot kan detta vara en bra idé för dig som liten e-handlare att testa till julhandeln. Börja testa bädda in enklare saker och mät vad det ger för resultat.

Amazon, till exmpel, skaffar sig merförsäljning genom att påminna om sina presentkort i de mailkvitton de skickar ut.

Amazon Gift Cards

För detta använder de en vanlig bildlänk som de sedan kan spåra från mailkvittot. Länken har en liten referens/hänvisning på slutet som säger att besökaren kommer från ett orderbekräftelsemail.

Så här ser länken ut:
https://www.amazon.com/gp/gc/ref=gc_orderconfirm_email_hol

Att spåra klick från ett e-postutskick är vanligtvis inget avancerat. Så fundera på detta.

E-handlare verkar dock inte utnyttja just presentkort särskilt mycket i sverige, varför?