Alla inlägg i kategorin ‘Design’

söndag, 15 augusti 2010, 21:42

Problem med nyhetsbrev och bakgrundsfärger i nya Windows Live Hotmail

Microsofts senaste uppdatering av Windows Live Hotmail ställer till det för många då den vanligaste metoden för att ange bakgrundsfärger i e-post slutat fungera.

Ni som har en bakgrundsfärg i era nyhetsbrev och tycker det är viktigt att det ser bra ut, kika gärna på brevet i Hotmail.

Har ni problem med detta och tycker att det ser tråkigt ut, be någon kodkunnig att fixa med hjälp av Campaign Monitors guide.

Kan ingen hjälpa, kan ni maila mig.

tisdag, 6 juli 2010, 03:09

Dynamisk design för nyhetsbrev – den optimala lösningen

En av de senaste trenderna inom webbdesign är något man kallar dynamisk eller responsiv design.

Responsiv webbdesign går ut på att få innehållet att anpassa sig efter bredden på webbläsarfönstret. Med denna designlösning spelar det ingen roll om användaren har en smartphone, en liten netbook eller en stor stationär datorskärm. Webbsidan anpassar sig – i realtid.

Ett snyggt exempel är colly.com. Prova att minska bredden på webbläsarfönstret. Sidan ”bygger om sig” i realtid från 4 spalter, till 2 spalter, till 1 spalt.

Kan vi då inte använda det här för nyhetsbrev?

Jo visst kan vi det!

Det eviga tjatet om anpassning efter smala förhandsgranskningsfönster, mobila klienter och alla hundratals olika e-postklienter kan vi lägga på hyllan.

Vi låter breven anpassa sig efter bredden på e-postfönstret istället.

Med ett enkelt test får jag följande resultat:

I Gmail anpassar sig bredden på mitt dynamiska testmail automatiskt till 556 pixlar. Alldeles lagom.

I e-postklienter med smala vertikala förhandsgranskningsfönster, Microsoft Outlook till exempel, drar brevet ihop sig och anpassar sig till den smala bredden.

I e-postklienter med breda, horisontella förhandsgranskningsfönster blir brevet ganska utdraget. Inte riktigt lika snyggt, men det duger.

Och öppnar jag upp brevet i ett separat fönster, anpassar det sig till fönstret såklart. Snyggt!

På en smartphone, precis som i Outlook, drar brevet ihop sig och blir riktigt smalt. Perfekt!

Det här är gammal teknik som fler borde prova, det är som gjort för nyhetsbrev.

Vill du ha HTML-koden för min dynamiska testmall att bygga vidare på finns den att ladda ner i vårt första e-brev som dyker upp nästa månad. Koden är skriven och anpassad för e-postklienter.

Med vårt e-brev kommer även ett par andra hjälpsamma dokument som Sarah och jag har satt ihop. Anmäl dig till vårt e-brev.

Behöver du hjälp med dynamiska e-postmallar i ditt e-postverktyg, eller e-postmallar överhuvudtaget, kan du kontakta mig: christopher@iloveemail.se.

onsdag, 16 juni 2010, 12:00

Framtidens e-post är redan här

Campaign Monitors guider till mobil e-postdesign blir fler och fler och är riktigt bra.

Här är ytterligare en.

Intressant är att dagens smartphones, iPad och andra kommande pekskärmsdatorer har de mest avancerade e-postklienterna (vad avser stöd för webbinnehåll) med stöd för både HTML5 och CSS 3. Detta banar väg för mer avancerade utskick och integrationer med webben och sociala medier.

E-postklienterna på datamaskinen, som norrmännen kallar den, är långt efter.

Jag tror inte det finns någon marknad för skrivbordsklienter om ett par år. För en del företagsanvändare såklart, men inte för hemanvändare. Vi konsumenter kommer att läsa e-post och nya medier på mobila enheter med pekskärm.

tisdag, 8 juni 2010, 00:05

Smala nyhetsbrev för mobila klienter

Den här artikeln på Style Campaign visar 11 exempel på smala nyhetsbrev. Det enklaste sättet att anpassa ett nyhetsbrev  för mobila klienter och små förhandsgranskningvyer.

Snyggast och smartast lösning tycker jag AIDA har. De fyller ut de tomma ytorna på kanterna, som blir på en dator, med hjälp av en bakgrundsbild.

onsdag, 26 maj 2010, 09:55

Ett svenskt nyhetsbrev och en amerikansk ninja

Jag tänker jämföra två nyhetsbrev. Det ena nyhetsbrevet kommer från svenska Loopia och det andra från amerikanska The eMail Guide.

Nyhetsbreven är ungefär lika långa och har liknande syften. Breven är innehållsrika och levererar många tips och ideer kring vad företagen kan bäst. Loopia är Sveriges främsta leverantör av webbhotel och domännamn och The eMail Guide vill gärna vara främst på e-postmarknadsföring. Loopia har fått utmärkelsen ”Sveriges bästa webbhotel” och the eMail Guide liknar sig själva vid ninjor på e-post.

Som det tydligt framgår här nedan är breven väldigt långa. Så långa att jag fått klippa dem i tre delar och lägga upp dem i spalter för att visa.

Loopia

The eMail Guide

Hur har de då löst det här med att presentera mycket innehåll i ett litet e-postfönster?

Om vi kollar på Loopias brev så bygger det på en enda lång spalt. Brevet är smalt, 550 pixlar, och det finns inget som distraherar i toppen förutom en annons som ligger till höger. Och de har en tydlig innehållsförtecking över hela brevet.

Brevet från The eMail Guide är väldigt likt i upplägg, fast 100 pixlar bredare. Det bygger också på en spalt och det ligger en annons på samma ställe som i Loopias brev. Men det saknar innehållsförtecking. Dessutom har man ett siduvud uppdelat i flera block som innehåller länkar och slogans.

Jag tycker det Loopia gör är bra. Innehållsföreteckning är ett måste om man ska skicka så här mycket i ett mail. Nyhetsbrevet skickas lagom ofta och med bra tips. Designen är enkel och stilren, typsikt nordisk. Det finns inte mycket mer att påpeka.

Tre hjärtan får Loopia:

Ninjorna däremot lägger fälleben på sig själva. De förlitar sig på att jag ska scrolla igenom hela brevet för att skaffa mig en uppfattning om vad de levererar. De har förmågan att leverera mycket och ofta, men är dåliga på att strukturera. Speciellt sidhuvudet känns rörigt.

Två hjärtan får The eMail Guide: