Alla inlägg i kategorin ‘Design’

tisdag, 25 maj 2010, 09:13

Exempel på tydligt nyhetsbrev

Hittade det här nyhetsbrevet som jag tyckte var bra.

Det är inte bara ett stilfullt brev med noga utvalda färger som matchar utan det är också väldigt tydligt brev. Färgerna signalerar var man ska titta någonstans i brevet, tydliga ”call-to-actions”. De har också varit tydlig med länkarna längst upp till hemsidan, bloggen, twittret och till ”Hjälp” – vilket är ovanligt. Under ”Myster Shopper” presentationen på ”Nordic E-Commerce Summit” så fick vi se tydliga siffror på hur dåliga vi är i Sverige på att låta kunder kontakta oss och få hjälp. Klickar du på ”Help” uppe i detta brevet kommer du till en otroligt avancerad sida där du enkelt kan söka på ditt problem. De har verkligen lagt tid på att förklara alla scenarior.

Längst ner i brevet är det en stor lila knapp för att ladda ner Alfred och det kommer efter att det berätta vad du behöver veta samt vad som kommer i framtiden.

Tänk på att detta brev innehåller bara värde eftersom det är ett uppföljningsmail till dem som redan har Alfred. Brevet hjälper mottagaren när de ska uppdatera Alfred. Så… syftet är helt rätt och man har lagt ner tid på att göra ett riktigt bra brev till dem som redan är kunder. Det ni!

Det enda som jag tycker det hade kunnat tänka på är att skaffa en pre-header och göra brevhuvudet en aningen mindre så att mottagare snabbt fastnar i texten nedtill utan att behöva scrolla… men det är petitesser.  Jag ger detta brevet 4 hjärtan av 5 möjliga!

Snälla, snälla, snälla, snälla ge mig tips på bra nordiska nyhetsbrev, vet att ni finns där ute men jag hittar er inte…

torsdag, 29 april 2010, 21:33

HTML-brev i Outlook 2010

Det trevliga nyhetsbrevet från panic som jag postade igår ser ut så här i Microsoft Outlook 2010:

(klicka för att förstora bilden)

Det här är säkerligen dem på Panic medvetna om, men de bryr sig inte. Panics brev bygger på avancerad CSS-kod och är lite av en uppvisning på vad man kan ådstakomma i en e-postklient med stöd för moderna webbstandarder (exempelvis Apple Mail). Det finns en omfattande genomgång av deras experiment på Campaign Monitors blogg för den som är intresserad av e-postdesign:

What you can learn from Panic’s approach to email marketing

Windows-användare är dessutom inte Panics målgrupp.

Anledningen till att det ser hopplöst ut i Outlook 2010 är att e-postklienten, precis som sin föregångare Outlook 2007, inte renderar (ritar upp) mail med en webbläsarmotor. Man utnyttjar tekniken som ordbehandlaren Word använder.

Trist att Microsoft har valt att gå vidare med denna lösning, det finns inget att göra åt saken mer än att klicka på webbversionlänken och läsa nyhetsbrevet i webbläsaren istället.

Det är betaversionen av Outlook 2010 jag testar för tillfället, och jag tycker den nya versionen för övrigt är stökig. Det är ganska friskt pyntat med rattar, spakar, knappar och rullistor i nya Outlook (jag har inte gjort några inställningar eller anpassningar).

Exempelvis förstår jag inte varför man väljer att visa fyra stycken ”inbox” i vänstra sidopanelen. Det är på sätt och vis en och samma inbox, jag förstår detta, men långt ifrån alla kommer att förstå varför de får flera inboxar på en och samma e-postadress. Jag tycker inte det är en snygg lösning. Det här är dessutom den enklare hem- och kontorsversionen av Outlook 2010. Det är idiotiskt.

Varför vill man inte göra det enkelt för användaren?

onsdag, 28 april 2010, 16:19

Personligt brev

Lite nördvarning på mig nu kanske, med alla små exempel på ”appar” och Mac-verktyg. Men det är inte bara verktyget som gör att jag gillar det här nyhetsbrevet utan sättet det är gjort på. Hur företaget marknadsför nya produkter utan att verka billiga eller ”säljiga”.

Produktnyheten kommer i form av ett personligt brev i berättande form, med en av företagsgrundarna som avsändare. Utformat som ett traditionellt brev med en personlig underskrift och företagsstämpel. Det är också stilrent och snyggt utformat.

Och sen den lilla detaljen längst ner som jag speciellt gillar. En liten ikon i form av en varningsskylt som tydligt markerar att jag kan avregistrera mig om jag vill och förklarar hur jag hamnat på utskickslistan för detta brev.

Det här är ett typiskt utskick från Panic. De är väldigt personliga och ärliga i allt de gör, vilket ger ett seriöst intryck.

Fem hjärtan!

måndag, 19 april 2010, 22:15

Var annorlunda!

Ja, var annorlunda. Det är ett sätt att säkerställa att meddelandet sticker ut, blir uppskattat och gör mottagarna av budskapet mer mottagliga för vad man har att säga. Men hur lätt är det då att vara annorlunda? Och hur annorlunda får man vara innan man blir udda, för att sen kanske bli konstig o.s.v. Det beror givetvis helt på omständigheter. Men jag skulle vilja lyfta ett nyhetsbrev som har tagit ett enkelt men intressant grepp för att slå två flugor i en smäll. Julas nyhetsbrev ser ut som många branschkollegors på sätt och vis, och innehållet i stort är givetvis fokuserat på säsongens för tillfället lägsta priser på de mest passande varorna. MEN, man har en bit ner i mailet stoppat in information om, och länk till, alla tjänster som för tillfället är lediga inom Jula. Ett lite annorlunda tänk som jag tycker är riktigt trevligt i all sin enkelhet. Man hade kunnat göra det lite snyggare genom att anpassa vem man presenterade vilka tjänster för genom att låta geografisk demografi styra innehållet för mottagaren. Men alla har vi något att lära! Och man får givetvis effekten att ansökningar kommer från de som verkligen är intresserade av avsändaren och dess tjänster från början, och inte bara ett nytt jobb.

Lediga tjänster

Länk till webb-version om ni vill se det i sin helhet.

måndag, 29 mars 2010, 11:23

iPhone och nyhetsbrev

Ytterligare siffror att tillägga Sarahs tidigare inlägg om ökningen av mobila användare:

iPhone OS står för 60 % av den mobila webbtrafiken (globala siffor).

Om du designar nyhetsbrev och vill anpassa dem för iPhone finns det en Photoshop-mall för iPhone här.