söndag, 7 mars 2010, 04:24
Kampanjutskick via e-post
Här är två exempel på nyhetsbrevsutskick i form av kampanjer där man synkat utskick och hemsida på ett snyggt sätt.
Man bygger upp ett litet tema på hemsidan, i det här fallet är det kring nya produkter, och formger sedan nyhetsbrevet med samma tema. Nyhetsbrevets syfte i det här fallet är att marknadsföra de nya produkterna på hemsidan.
Textinnehållet i nyhetsbreven är kort och koncist, man skickar mottagaren vidare till hemsidan snabbt och effektivt.
Det här är amerikanska exempel återigen. De är duktiga på produktmarknadsföring online som är genomtänkt och synkad i alla kanaler. Jag kunde tyvärr inte hittat några bra svenska exempel, men hoppas på att kunna visa upp även svenska nyhetsbrev av den här typen så småningom.
Det är trevligt att få nyhetsbrev av den här typen, man märker att de har lagt ner mycket tid och energi på att utforma utskicken. Och trots att breven har en del tung, snygg och effektfull grafik lyckas de ändå få till ett bra stycke text i toppen. Man kan alltså lista ut vad breven handlar om innan man laddar ner bilderna i e-postklienten.
Jag föredrar alla gånger synkade nyhetsbrev som dessa framför de nyhetsbrev där man presenterar något nytt i brevet men när man kommer till hemsidan ser den ut som vanligt. Nyhetsbrev som lever egna liv tror jag helt enkelt kommer att få det svårt att överleva i långa loppet. E-post som marknadsföringskanal bör komplettera övriga kanaler snarare än att vara en egen. Kampanjutskick via e-post borde därför alltid vara synkade med åtminstone hemsidan.
De här utskicken får båda betyget 4 av 5 hjärtan.