Alla inlägg i kategorin ‘Design’
tisdag, 29 september 2009, 16:38
Att se genomtänkt design som passar e-post är en fröjd för ögat. Allt för många brev är utformade för att passa webb, vilket vi vet skapar en del problem både när det gäller design och leveranskvalité. Brevexempel är de som ni är mest intresserad av så här följer några stycken.
I detta exempel har de tänkt på den röda färgen som kommer igen och passar så bra till den gråa bakgrunden. Brevet är välstrukturerat vilket vi tycker om när det gäller just e-post. Undersökningar visar att när det ligger i ”block” så lägger vi mer tid på att läsa brevet. Titta på texten för att läsa webverionen. LIte annorlunda uttryck vilket passar brevet. Kul!
Detta brev har en så kallad Z-form. Från brevhuvudet över till mannen över till damerna och ner till texten. De håller sig till ett speciellt färgtema som hela brevet hänger liksom ihop. En personligt skriven text är dessutom trevligt när man har lite kyliga färger som de valt.
Fler exempel följer.
torsdag, 24 september 2009, 20:24
Trenden för nyhetsbrev i bland annat Amerika och Australien är tydlig. Grafiken ska ta plats, färgerna ska vara skrikiga och texten ska stå i skamvrån.
En del verkar ha dessa som sina ”tre viktiga ingredienser” för att locka till handling. Jessica Daugherty, webmaster på Theatre IV i USA är en av dem. ”Bigger graphics, bolder colors, less text – more splashy look” är hennes visdomsord.
Om man bortser från bildblockering och spamfilter så fungerar det uppenbarligen för vissa. Men det är i stort sett tvärtemot vad vi i skandinavien är vana vid. Frågan är om vi vågar och borde vara lika tunga som amerikanerna.
Min personliga uppfattning om nedanstående nyhetsbrev är att de två översta liknar billiga webbannonser. De mittersta liknar skärmdumpar på flashiga hemsidor medan de nedersta som egentligen är precis lika tunga faktiskt blir hur snygga som helst. De är snyggt uppdelade i två sidor, med bild på ena sidan och text på andra. Snyggt balanserat helt enkelt och precis så man vill ha ett tungt grafisk e-postutskick.
Tung grafik fungerar, men man får tänka till.
Jessica Daugherty klarar det inte riktigt enligt min mening. Det påminner för mycket om en helsidesannons i tidningen. Det känns bara billigt.
onsdag, 2 september 2009, 20:36
I det här brevet har man tänkt på det problem som uppstår när man använder vit text i e-post. I normala fall hamnar den vita texten på vit bakgrund när bakgrundsbilden försvinner. Det vill säga texten syns inte. Till exempel vid bildblockering eller i e-postklienter som inte kan visa bakgrundsbilder. Men i det här fallet dyker det upp en grå platta bakom texten när bilden försvinner.
Denna lösning är så enkel att man förutom bakgrundsbilden angivit en kompletterande bakgrundsfärg. Den gråa bakgrundsfärgen ligger där hela tiden men syns först då bilden försvinner. E-postklienter och webbläsare lägger nämligen bakgrundsbilder överst och bakgrundsfärger underst.
Av Christopher Månsson
Kategori: Design
torsdag, 27 augusti 2009, 17:48
Det kan vara snyggt med grafiska knappar, men ofta förlorar man viktig funktionalitet då bildblockering är aktiverad. Funtionalitet som kanske avgör hur mottagaren uppfattar dig som avsändare. I fallet här nedan blir det en extra ansträngning för mottagaren att till exempel avanmäla sig från nyhetsbrevet då denna valmöjlighet är en knapp. Mottagaren måste först ladda in bilderna innan valmöjligheten dyker upp. ALT-texter på bilder hjälper i de fall då stöd för detta finns, men stödet finns fortfarande inte i alla stora e-postklienter. Personligen tycker jag att textlänkar eller bildlänkar med kompletterande textlänkar alltid är att föredra i e-post.
Av Christopher Månsson
Kategori: Design
tisdag, 25 augusti 2009, 17:06
Om du använder ikoner i nyhetsbrev är det viktigt att du skriver ut små textetiketter intill ikonerna. Även om du använder en ikon som alla känner igen kommer ingen att förstå dess innebörd om bildblockeringen är aktiverad, vilket den oftast är. Se exemplet här nedan.
Av Christopher Månsson
Kategori: Design