fredag, 29 januari 2010, 15:54

Exempel på genomtänkt och snyggt utskick av nyhetsbrev

David Lanham, vars anmälningsprocess jag beskrev och berömde i ett tidigare inlägg, har nu skickat sitt nyhetsbrev i ett par omgångar.

Första utskicket var lite skakigt, men det är vanligt. Det blir det för nästan alla. Jag har själv gjort flera dundermissar under de åren jag skickat nyhetsbrev. Framförallt blir det fel när man inte testar utskicket ordentligt innan man skickar det skarpt. Det var just det här även David hade missat. Det första utskicket såg helt enkelt inte klokt ut i iPhone och en del andra e-postklienter. Men lite finslipning och allt var mycket bättre redan efter det andra utskicket. Och det är snyggt!

Om vi just i det här fallet struntar i vad nyhetsbrevet har för innehåll, och bara kollar på designkoncept och syfte. Så har han verkligen arbetat för att hålla nyhetsbrevet och hemsidan synkade. Man känner igen sig direkt. Han marknadsför hemsidan och sin verksamhet helt enkelt, via nyhetsbrevet. Och det tycker jag att många ibland missar. Det är viktigt, för det är ofta till hemsidan du vill slussa folk, i slutändan. Undantaget är ju om ditt nyhetsbrev är en helt fristående produkt. Men än så länge har jag inte sett exempel på detta. Kommentera gärna om ni sett något. Vi är jätteintresserade av feedback och exempel. Framförallt exempel på lite annorlunda nyhetsbrev.

Men synkat är det verkligen:

Nyhetsbrevet
Hemsidan

En annan bra grej han gör precis innan han skickar sitt nyhetsbrev; han twittrar att han tänker skicka nyhetsbrevet. Och som följeslagare, David har 5 200 sådana, reagerar man och är helt enkelt beredd på att det när som helst dyker ner i inkorgen. Jag tror sannolikheten att man öppnar brevet den dagen ökar betydligt. Utnyttja Twitter – det är gratis och kan ha enorm påverkan.

Twittrar innan utskick

Sen har han såklart tänkt på att mottagaren kanske vill ha det levererat på ett visst sätt. Han erbjuder redan en mobil version av utskicket, vilket är väldigt smart. Jag har tidigare nämnt att det är en god idé att redan nu börja samla in data för mobila mottagare. Mobil e-post är något som garanterat kommer att öka.

Val av prenumerationsformat

Det är med små, enkla medel och inget märkvärdigt alls som David Lanhams nyhetsbrev blir bättre och bättre. Sen finns det såklart tekniska detaljer som alltid kan bli bättre. Till exempel lägger han all text i bilder, vilket är dumt. Men bättre blir det.

Slipa på era egna utskick och allt runtomkring. Detaljer och små finesser kommer kanske inte att hjälpa er i ert nästa utskick, men det kommer att att göra skillnad på sikt. Det har vi sett många exempel på.

Att med jämna mellanrum optimera utskicken är viktigt. Och design är jätteviktigt.