Alla inlägg i kategorin ‘Design’

tisdag, 12 januari 2010, 17:44

Marknadsför ditt nyhetsbrev med social media

Om din e-postleverantör saknar inbyggd funktionalitet för att till exempel twittra nyhetsbrevet eller posta det som status på Facebook, är det ganska enkelt att göra själv.

Men undvik de färdiga lösningar som finns att ladda hem för hemsidor, de fungerar inte i e-post.

Se först till att he en unik, bestående länk för nyhetsbrevet. Om webbversionslänken som ditt e-postverktyg genererar inte är bestående kan du helt enkelt lägga upp en HTML-version av brevet på hemsidan.

Sen är det egentligen bara att googla efter de länkar du behöver.

Twitter-länkar ser ut så här:
http://twitter.com/home?status=länken_till_brevet

Facebook-länkar så här:
http://www.facebook.com/share.php?u=länken_till_brevet

Där det står ”länken_till_brevet” klistrar du såklart in din egen nyhetsbrevslänk.

Sen är det bara att lägga in länkarna i nyhetsbrevet. Ett väldigt effektivt sätt att låta andra sprida intresset för ditt nyhetsbrev och fånga upp nya prenumeranter.

Snygga och gratis ikoner för social media finns här.

söndag, 8 november 2009, 12:00

Här gick det galet

Kul nyhetsbrev, men det såg lite galet ut när jag fick det i min iPhone. Här har man glömt testa i en viktig e-postklient innan man skickat skarpt.

måndag, 26 oktober 2009, 22:44

Above the fold

Jag tycker det här är en väldigt intressant artikel som resonerar kring placering av innehåll på webbsidor.

Det är vanligt att man får rekomenderat att man ska placera viktiga sektioner i det utrymme man kallar för ”above the fold” alltså toppen av hemsidan. Detta för att besökaren inte ska behöva scrolla. I artikeln menar man på att besökare inte alls har något emot att scrolla. Det kan snarare vara andra element som ställer till det, som får besökare att sluta scrolla. Som till exempel tunga horisontella linjer, titel- och menyrader. Element som ser ut att bryta av helt enkelt. Att ha väldigt lite innehåll i toppen visar sig även locka besökaren att scrolla, för att utforska mer.

Den här typen av beteende kan mycket väl ha likheter med hur mottagare läser nyhetsbrev. Och det finns många andra typer av undersökningar som visar på att datoranvändare sällan har något emot att scrolla.

Jag håller med artikelförfattaren men tycker att tårtbitsmodellen är en bra regel att gå efter. Det viktigaste ligger i spetsen (above the fold i det här fallet) och ju längre ner man kommer desto bredare och mindre betydelsefullt för helheten blir innehållet.

Sista biten på en artikel ska vara av sådan liten vikt att en originalare ska kunna kapa den biten om inte hela artikeln får plats på tidningssidan. Det fungerar inte riktigt så på webben men modellen är ganska vettig.

Vill man till exempel ha in prenumeranter till nyhetsbrevet gör man nog rätt i att lägga anmälningsrutan högt upp.

Det är dit besökaren scrollar en andra gång om han eller hon väljer att stanna, då sidnavigationen nästan alltid ligger högt upp.

tisdag, 20 oktober 2009, 21:10

Exempel där gif-animation ökar click-through rate

I ett split-test skickade Dressed Up! två versioner av samma nyhetsbrev. Den ena versionen hade en gif-animation och den andra versionen hade bara bild.

Ämnesraden var ”VIDEO: Susan Boyle Makeover :: Fall Tadashi Gowns Modelled” (källa).

Versionen med gif-animation hade 26% högre click-through rate. Kan vara värt att testa om man länkar till video.

onsdag, 14 oktober 2009, 21:40

Bästa lösningen för video i e-post

Bästa lösningen för video i e-post. Man utnyttjar HTML5 och det fungerar redan i Apples e-postklient ”Mail” på Mac och iPhone. De e-postklienter som inte klarar av att spela videon direkt i mailet kan istället få en alternativ bild som länkar vidare till videon. Den alternativa bilden fungerar i samtliga stora e-postklienter.

HTML5 som efterhand kommer att ersätta vårt gamla HTML-språk fungerar redan i många webbläsare (delvis) och kommer förhoppningsvis att ta plats i fler och fler e-postklienterna så småningom. Detta innebär förmodligen också att videomöjligheterna i e-post kommer att öka.