torsdag, 28 januari 2010, 19:26
Visst är det kul att se antalet prenumeranter växa och växa i takt med att man kör olika rekryteringskampanjer, förbättrar olika kontaktytor som webb mm. Det är ju ett enkelt sätt att mäta framgång: Jag hade så många prenumeranter innan och nu har jag ökat med si eller så många procent. Det kan enkelt kännas som en lyckad satsning med en viral kampanj. Ingen blir så glad som den ESP som får fakturera lite mer… Visst finns det anledning att vilja expandera sin prenumerantbas, ofta goda anledningar, MEN det finns även anledningar att lägga större del av fokuset på de aktiva prenumeranterna.
2010 kommer för ISP:er, spamfilterleverantörer och andra som arbetar med epostmottagande och sållning av spam innebära en fortsatt kamp om inboxen. Ett mer fintrimmat vapen i arsenalen blir att utvärdera e-postmottagarens uppfattning om den e-post som tas emot på ett mer raffinerat sätt. Och hur skall en epostläsare klara av det då? Givetvis är detta lite olika för olika läsare/ISP:er/spamfilter samt något som utvecklas. Men i kombination av complaintrate, öppnings/klickfrekvens, studshantering, this is spam/not spam-val, ”spam traps”, relevans (anpassade mail) och en hel uppsjö andra faktorer så skapas det regler. Det viktiga blir då att säkerställa att man vandrar den smala vägen och att det märks, annars riskerar man att blockas. Hur gör man det då?
Fokusera på de aktiva prenumeranterna, sålla bort inaktiva prenumeranter löpande och/eller kör återaktiveringskampanjer. Radera/hantera studsar direkt. En annan bra taktik kan vara att nyttja sk. dubbel opt-in. Begär att nya prenumeranter bekräftar sin prenumeration för att säkerställa att det är korrekta och aktiva adresser. Passa då givetvis på att maknadsförings- samt säljmässigt föra fram ett bra budskap redan där (om man vill ta det till ”nästa nivå” kanske köra en ”cliff hanger”). Lite back-to-basics men blir ett måste som första steg i att säkerställa så hög leveranskvalitet som möjligt. Vidare så kommer det även i denna aspekten bli mer viktigt att utskicken får mottagaranpassat innehåll, vilket även får en positiv marknads/säljeffekt.
måndag, 25 januari 2010, 13:30
Den här veckan kommer Facebook börja tillåta marknadsförare och applikationsutvecklare att samla e-postadresser från Facebook-användare.
Det kommer gå till så att de som tillhandahåller Facebook-applikationer frågar användaren om tillåtelse att kommunicera direkt med mottagaren via e-post istället för meddelanderutor i Facebook.
För att undvika återförsöljning av e-postadresser har man satt upp vissa säkerhetsrutiner.
För att få tllåtelse att be om en användares e-postadress måste avsändaren redogöra från vilken domän denne tänker göra sina utskick. De som bryter mot reglerna får sina applikationer permanent borttagna.
De som tillhadahåller applikationer kommer att kunna be användaren om e-postadressen på två sätt:
1. Användaren får välja att dela med sig av den riktiga e-postadressen eller inte.
2. Användaren krävs på den riktiga e-postadressen för att applikationen ska fungera.
Facebook kommer att uppmuntra användare att dela med sig av e-postadressen till applikationer de litar på via en meddelanderuta i toppen på varje sida.
Policyn för de som tillhandahåller applikationerna ser ut så här:
A. Du får inte ge bort eller sälja användarnas e-postadresser till tredje part eller samarbetspartner.
B. Du måste följa bestämmelserna i Federal Trade Commission CAN-SPAM Act och alla andra lagar vad gäller skräppost (t.ex. ge möjlighet att enkelt avsluta prenumerationen inom 10 dagar).
C. Du måste förklara tydligt för användarna, i en sekretesspolicy eller någon annanstans på ett synligt ställe, hur du kommer att använda deras e-postadresser.
D. E-postmeddelanden du skickar måste tydligt visa att de är från dig och inte verkar vara från Facebook eller någon annan. Till exempel får du inte inkludera Facebook-logotyper eller tillgångar som varumärke i din e-post, och du får inte nämna Facebook i ämnesraden (från-raden) eller i mailets sidhuvud.
E. Alla e-postmeddelanden till användare måste komma från samma domän, och du måste ge oss namnet på domänen i Facebook Developer Program som används för att hantera din ansökan.
Som marknadsförare ser jag verkligen den stora nyttan i att be folk om e-postadresser via Facebook. Detta är ett drag som tar Facebook ett enormt kliv framåt vad gäller marknadsföring via social media. Man integrerar Facebook med e-post, som är vårt första och största sociala nätverk.
Men frågan är om det kommer att gå rättvist till alla gånger. Det finns ingenting som ger mig som användare garantin att någon inte bluffar och utvecklar en applikation med enda syftet att samla på sig en miljon e-postadresser och sen sälja dem på svarta marknaden. Facebook-användares e-postadresser måste vara några av de mest aktuella och attraktiva e-postadresser som går att får tag på med tanke på att folk delvis lever sina liv på Facebook.
Jag är själv ingen stor användare av Facebook, och jag kommer garanterat inte att använda några applikationer där i fortsättningen. Det finns ingenting som talar emot varför de inte skulle kunna ge alla användare riktiga e-postadresser på Facebook istället. Att de låter marknadsförare fiska efter privata, aktuella e-postadresser visar på att de sätter användaren i andra hand och marknadsföraren i första. Och det är fel.
lördag, 26 september 2009, 12:12
En rapport från ”Messaging Anti-Abuse Working Group” visar att 52 procent av e-postmottagarna öppnar skräpposten och 12 procent av dessa för att de faktiskt är intresserade av det som erbjuds. (
Källa)
Försäljning via spam kan dessutom generera över 4000 dollar om dagen för de som jobbar med spamutskick. (
Källa)
Spam kommer aldrig att försvinna så länge de som skickar tjänar pengar på det. Och spam är det väl ingen av oss som uppskattar. Det är därför viktigt att vi som arbetar med e-postmarknadsföring tar ställning mot spam och jobbar för legitim e-post. Detta kan vi bland annat göra genom att inte köpa eller hyra e-postadresser. För även du som köper svenska adresser bidrar till spam.
För runt tusenlappen kan du, på nätet, beställa en utländsk DVD-skiva med runt 200 miljoner e-postadresser. Man samlar adresser från hela världen. Det går även att köpa enbart svenska adresser på det här sättet. Kollar du sedan antalet spam du själv fått under veckan förstår du att din adress förmodligen också ligger med på en sådan här lista någonstans.
Du som köper adresser. Vad är det som egentligen talar för att de e-postadresser du köper här i Sverige är bättre än dem som ligger på den här skivan, där din egen adress uppenbarligen finns med?
Din adress är köpt, på samma sätt som den adress du senast köpte. Du bidrar till spam, och spam lönar sig, tyvärr.
Av Christopher Månsson
Kategori: Spam
tisdag, 9 juni 2009, 21:24
Allt eftersom vi får mer och mer mail i vår inkorg så ställs högre krav på vad vi skickar till våra kontakter. Två av Sveriges större företag gjorde en undersökning bland sina anställda som visade att de var mer stressade över sin inkorg än över sina huvudsakliga arbetsuppgifter. Märkligt med tanke på att mail faktiskt ska underlätta kommunikationenoch det dagliga arbetet. Samma undersökning visar att personer i ledande position får upp till 400 mail om dagen. (Denna undersökning gjordes för två år sedan.)
Vi ser genom Apsis Index som är baserad på 7 000 000 utskick per dag i snitt att det skickas dubbelt så många nyhetsbrev för varje år som går. Amerikanska undersökningar, b la MarketingSherpa, visar på samma ökning. 52% säger att de klickar på ”Junk button” eller ”Report Spam” när de får mail från någon som de inte tackat ja till. Tempot ökar men det betyder inte att vi måste hänga med och skicka oftare och hitta flera prenumeranter att skicka till. Vi måste vara attraktiv för några få så att vi inte hamnar i mottagarens skräpkorg. När tempot skruvas upp så blir vi som mottagaren mer benägna att dömma brev så ”bra” eller ”dåligt”. Och i värsta fall ”bra” eller ”spam”. 21% svarar att de rapporterat brev som spam även om de vet att de inte är det. (Marketingsherpa)
Vi får så oerhört mycket frågor kring lagstiftning och vad som är acceptabelt via e-post. Vårt förra seminarium pratade vi just om detta och fick mycket reaktioner på att vi har en så sträng policy. Titta gärna på den delen av seminariet och återkom med dina synpunkter till mig. (sarah.wittbom@apsis.se)
Av Sarah Wittbom
Kategori: Spam
torsdag, 16 april 2009, 18:35
62 triljoner (1 000 000 000 000 000 000) skräppostmeddelanden som skickades förra året förbrukade jämförelsevis lika mycket energi vad 2,4 miljoner hem förbrukar på ett år. Eller vad 3,1 miljoner bilar förbrukar över Golden Gate-bron i San Francisco på en månad.
Men då säljer de också spamfilter, såklart.
Av Christopher Månsson
Kategori: Spam