Alla inlägg i kategorin ‘Spam’

måndag, 21 mars 2011, 18:39

Vill du ha nyhetsbrev i text- eller HTML-format?

Det var länge sen någon ställde mig frågan om jag vill ha ett nyhetsbrev i HTML-format eller textformat. Jag tror de flesta har gått ifrån gamla textbaserade e-postklienter idag och tar för givet att alla andra också kan ta emot HTML-mail.

Och det är nog helt rätt, vi gör detsamma med allt vi skickar. Är det någon som bara tar emot textmail får de våra e-postutskick ändå eftersom mailen kommer i ett format man kallar för Multipart-Alternative MIME. De flesta stora e-postverktyg använder detta format och det innebär att textmail och HTML-mail kommer tillsammans i ett och samma mail. Praktiskt! Det är därför man ska använda ett riktigt e-postverktyg.

Det är viktigt att ett textmail finns med när man skickar HTML-mail då spamfilter straffar dem utan. Har du tänkt på att fylla i textversionen innan du skickar nyhetsbrevet eller gör e-postverktyget det åt dig?

Dubbelkolla nästa gång!

måndag, 7 mars 2011, 07:47

Skicka fler mail – tjäna mer pengar

Ett lite märkligt uttlande i en värld där spam inte är välkommet. Dela Quist anser att vi ska skicka fler mail. Gärna samma mail flera gånger. Läs gärna artikeln och säg vad ni tycker.

Spam

Jag hakar framförallt upp mig på två kommentarer:

The more people you have on the list and the more emails you send, the more money you will make. And because of that, one of the weirdest things about email is how little people spend in trying to acquire email addresses.

Om alla skulle skaffa så många e-postadresser som möjligt för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Hur skulle det påverka e-postmarknadsföringen på sikt? Det som Dela inte delar med sig av är statistiken efter en sådan strategi. Hur påverkar det antalet avregistreringar och hur påverar det klickfrekvensen på sikt? För att inte nämna relationen till många kunder.

Allt låter bra om man bara lyfter fram kortvariga, positiva värden.

My mother doesn’t know whether there was permission or not, it doesn’t matter to her. She’ll either respond to the email or not respond to the email.

Det är alltså ok att man samlar e-postadresser och skickar lite på måfå?

Är det ingen som tänker på kundernas bästa på ett långsiktigt sätt?

Jag jobbar mycket med webben och brukar ibland lyssna på The Big Web Show där entreprenörer i webbranschen pratar om sina erfarenheter och framgångshistorier. De intervjuade är ofta “nördar” som lyckats i branschen och det är sällan pengar som står i fokus. Det som driver dessa personer är att få ådstakomma något som andra ser upp till, att få bidra med lösningar och kunskap som gynnar alla och framförallt att få jobba med det man tycker är kul och brinner för.

Senast intervjuad, designern Andy Rutledge, berättar om hur viktigt det är med kvalitet. ”Kompromisslös professionalism” kallar han det. Han berättar varför han undviker att jobba med kunder som inte går ihop med företagets egna värderingar och företagets utveckling. Allt handlar inte om pengar. Han berättar om en lite annorlunda policy som företaget har haft sedan start – att aldrig ha mer än 7 anställda. På så sätt kan företaget alltid ha en personlig dialog med kunderna.

Ett fantastiskt sätt att se på den egna verksamheten tycker jag.

Dela Quists syn på e-postmarkandsföring tycker jag smutsar ner kanalen. Det är ingen kanal för oadresserad direktreklam.

Om man låter e-post bygga relationer i första hand så kommer pengar på lång sikt men också på kort sikt.

måndag, 6 december 2010, 20:39

Är det ok att köpa e-postadresser?

Jag får ofta frågan om man kan köpa e-postadresser, ett par tusen, det är väl inte så farligt? Det finns ju svenska företag som säljer adresser och då är det väl OK. Eller?

De flesta stora e-postleverantörer påpekar klart och tydligt i användaravtalen att köpta och ihopplockade e-postadresser inte får lov att förekomma på e-postlistorna. Men det är ofta mest för prydlighetens skull, uppenbarligen. Det förekommer många sådana adresser ändå och det är inte så att e-postleverantörerna alltid är ovetandes. E-postleverantörer löser detta genom att till exempel skicka till misstänksamma e-postlistor från mindre prioriterade IP-adresser. Man skickar från källor där man vet med sig att de i värsta fall skulle kunna få problem med svartlistning hos mottagande mailservrar. Det är inte alla som gör så här, men en del.

Det är oseriöst och det är ingen som vinner på det i längden, förutom de som sålt adresserna förstås.

Arbeta långsiktigt och bygg upp kvalitativa e-postlistor. Det kommer att ge positiva resultat och fler möjligheter på sikt. Morgondagens e-handel kommer att kräva det.

torsdag, 23 september 2010, 01:28

Nyhetsbrev anpassat för breda e-postfönster och webbversion

Sarah tyckte att det här var ett riktigt Christopher-brev och det är väl sant.

Det är enkelt, precis som jag tycker att det ska vara. Stilen är ganska lik vår stil här på I love e-mail. Hur kan jag inte tycka om det?

Och de har satt en snygg sko på brevet:

Men det som är lite speciellt är sidhuvudet och just bården i toppen, där loggan ligger. Denna sträcker sig över hela bredden. I ett smalt e-postfönster ser detta ut som ett brev men i webbversionen blir det nästan som en hemsida när huvudet breder ut sig. Snygg detalj som jag tycker lyfter webbversionen rejält och får den att bli något mer:

E-postutskick är väldigt tacksamma att jobba med. Till skillnad från webben kan man vara oändligt kreativ då man inte har navigationsmenyer, undersidor och användarvänlighet att ta hänsyn till. Iallafall inte på samma sätt.

Fyra hjärtan tycker jag att detta brev hade kunnat få, men det får bara tre. Avslutet verkar tyvärr lite misstänksamt: ”ps: if you received this launch news twice, mea culpa.”.

Varför ber man om utsäkt, i förväg, för eventuella dubbla utskick. För ett tag sedan fick jag höra talas om svenska e-postmarknadsförare som skickar ut samma nyhetsbrev igen till alla de som (enligt statistiken) inte har öppnat brevet första gången man skickat. Detta är lite fult, det kallas spam. Bara för att statistiken säger att en mottagare inte har öppnat kan de mycket väl ha öppnat ändå. E-poststatistik har vissa brister. Bildblockering, textversioner av breven och diverse andra orsaker kan visa ett öppnat brev som ej öppnat. Tänk på det.

måndag, 20 september 2010, 18:34

Spam = skrika i någons ansikte

Seth Godin är en av mina absoluta favoriter när det kommer till föreläsningar. Han har skrivit ett par böcker b la en bok som heter  Tribes: We Need You to Lead Us. Där menar han att spam är likadant som att en främling skriker dig rätt i ansiktet. Överdrivet kanske men jag känner i alla fall så här när jag fått nyhetsbrev gång på gång från någon jag inte tackat ja till och har försökt avprenumerera mig flera gånger.

Klicka på bilden och sänk volymen.


🙂

Sarah@@@@@