tisdag, 9 juni 2009, 21:24
Spam eller bra e-post
Allt eftersom vi får mer och mer mail i vår inkorg så ställs högre krav på vad vi skickar till våra kontakter. Två av Sveriges större företag gjorde en undersökning bland sina anställda som visade att de var mer stressade över sin inkorg än över sina huvudsakliga arbetsuppgifter. Märkligt med tanke på att mail faktiskt ska underlätta kommunikationenoch det dagliga arbetet. Samma undersökning visar att personer i ledande position får upp till 400 mail om dagen. (Denna undersökning gjordes för två år sedan.)
Vi ser genom Apsis Index som är baserad på 7 000 000 utskick per dag i snitt att det skickas dubbelt så många nyhetsbrev för varje år som går. Amerikanska undersökningar, b la MarketingSherpa, visar på samma ökning. 52% säger att de klickar på ”Junk button” eller ”Report Spam” när de får mail från någon som de inte tackat ja till. Tempot ökar men det betyder inte att vi måste hänga med och skicka oftare och hitta flera prenumeranter att skicka till. Vi måste vara attraktiv för några få så att vi inte hamnar i mottagarens skräpkorg. När tempot skruvas upp så blir vi som mottagaren mer benägna att dömma brev så ”bra” eller ”dåligt”. Och i värsta fall ”bra” eller ”spam”. 21% svarar att de rapporterat brev som spam även om de vet att de inte är det. (Marketingsherpa)
Vi får så oerhört mycket frågor kring lagstiftning och vad som är acceptabelt via e-post. Vårt förra seminarium pratade vi just om detta och fick mycket reaktioner på att vi har en så sträng policy. Titta gärna på den delen av seminariet och återkom med dina synpunkter till mig. (sarah.wittbom@apsis.se)