tisdag, 15 februari 2011, 15:58

Tre krav som din e-postleverantör eller ditt e-postverktyg borde ha

Du vet att du hamnat i bra händer om du blir ställd mot väggen av din e-postleverantör efter att du betalat fakturan. Hur konstigt det än kan verka.

1. Ansvar
Du är givetvis ansvarig för vad som skickas från ditt konto. Om e-postleverantören eller e-postverktyget kräver att få veta vem du är och på vilken adress du befinner dig är detta ett bra tecken.

2. Blockering av rollbaserade adresser
Om alla rollbaserade adresser som till exempel info@ och support@ automatiskt plockas bort i systemet är detta också ett bra tecken. Det kan verka hårt att förbjuda info-adresser men faktum är att det ofta inte finns några enskilda personer bakom dessa adresser utan de är så kallade funktionsstyrda adresser med ett särskilt syfte.

2. Avregistreringslänk
Om e-postverktyget hindrar alla utskick som saknar avregistreingslänkar från att gå iväg vet du att du har kommit rätt.

E-postverktyget jag sitter och jobbar i just idag lever upp till alla dessa tre punkter. Oerhört proffsigt.