Alla inlägg i kategorin ‘E-postleverantörer’
fredag, 11 februari 2011, 18:33
Jag skulle egentligen vilja sammanfatta det i dessa punkter:
Val av e-postleverantör
- Kartlägg vilka e-postutskick som ska göras
- Träffa supporten/kontaktpersonen
- Ger e-postleverantören er en vision som passar?
- Integrationer?
- Fråga efter policy
Välj rätt e-postleverantör (PDF)
Vad betyder då detta? Tittar vi på första punkten så menar vi att ni ska titta på alla era e-postutskick (bekräftelsemail, tipsa-en-vän-om-en tjänst/produktmail och nyhetsbrev mm) och fråga om leverantören hjälper er sätta upp alla dessa. Här kan det nämligen bli en helt annan prislapp om ni inte inkluderar alla utskick.
Andra punkten. Be att få träffa eller prata med den person som ska ta hand om er efter att ni skrivit på ett avtal, inte bara en säljare. När ni träffar den personen kan ni avgöra om de uppfyller den tredje punkten. Den personen kan nu visa er om han/hon förstår vart ni vill komma med er e-postmarknadsföring. Kan han eller hon hjälpa er hitta nya mål och är han/hon entusiastisk och vill att ni ska lyckas?
Den fjärde punkten talar om ”integrationer”. Nöj er inte med att de ger er ett öppet API: Missförstå mig inte, det är bra, men hur HJÄLPER de er att använda det. Kostar det extra och i så fall hur kommer det begränsa er?
Sista punkten: Fråga efter leverantörens policy. ALLA kommer att säga att de inte arbetar med köpta adresser, men var lite finurlig och fråga om ni får skicka till era köpta adresser… Säger de ”ja”, så har det inte en bra policy. Då skickar de spam.
Vill ni omförhandla eller om ni ska köpa ett verktyg för första gången: ladda ner vårt schema genom att klicka på länken ovan och sätt er ner och gör ett bra förarbete innan ni intervjuar möjliga leverantörer.
Sarah@@@@@
måndag, 7 februari 2011, 07:56
Hörni, jag ska precis springa iväg på ett möte men jag måste bara lägga upp den här länken från tidningen Market. Kristian, min chef skickade den till mig. Läs den och fundera på om ni lägger lika mycket tid, pengar, resurser på e-post som ni gör på SEO och ändå så skiljer det ytterst lite med tanke på hur mycket trafik det ger…
Ville bara säga det.
Sarah@@@@@
onsdag, 26 januari 2011, 12:34
Sarah har idag haft en föreläsning på Internet Expo i Göteborg, tillsammans med Robert Kimber på Compost. Föreläsningen var kring e-postmarknadsföring och att e-posten minsann inte är död. Men att vi måste bli bättre på relevant e-postmarknadsföring. Massutskickens tid är över, ingen vill ha spam.
I presentationen finns, bland mycket annat, en översiktsmodell för relevant e-postmarknadsföring. Vi benämner det som en resa från Nordpolen till Sydpolen. Lite så kan det kännas, en lång väg att gå, med många hinder och vägval.
Här nedan är modellen, som bygger på 5 steg/linjer.
1. E-poststrategi
Här måste du bestämma dig, ska du jobba med kampanjmarknadsföring eller individmarknadsföring? Massutskick eller mottagaranpassade utskick? Självklart är det senare valet det enda som är långsiktigt hållbart och det som vi alltid rekommenderar. Här bör du också komma fram till vad du har för mål och syfte med e-postmarknadsföringen.
2. E-postleverantör
Se till att välja en e-postleverantör som ger dig alla de rätta verktygen.
– Kan de leverera e-handelsintegrationer?
– Jobbar de aktivt med att förbättra din leveranskvalitet?
– Har du tillgång till all den statistik du behöver?
– Finns de vanligaste integrationerna med webben?
3. Inställningar
Hur du väljer att ställa in alla dina verktyg och funktioner är såklart avgörande för hur e-postmarknadsföringen kommer att te sig.
– Transaktionsmeddelandena, hur ska de se ut?
– Hur samlar du in dina prenumeranter och data?
– Är dina segmenterade grupper optimala?
– Har du vidarekopplingar till sociala medier?
4. Användarupplevelse
Oavsett hur avancerat och uträknat du har fått ordnat med den bakomliggande tekniken kommer resultatet påverkas av hur du presenterar allt för användaren och hur du behandlar denne som kund och mottagare.
– Vad skickas till kund vid ett köp i webbshoppen?
– Är anmälan till nyhetsbrev enkel och får prenumeranten några valmöjligheter?
– Hur behandlar du en aktiv läsare? Tillfredställer du denne eller får han eller hon samma behandling som den som aldrig öppnat ett brev?
– Om någon ständigt Twittrar vidare din marknadsföring. Uppmärksammar du dem? Belönar du dem?
5. Användare
Hur ser du på dina kunder och användare? Dem på andra sidan. Ser du dem som kund 1, 2, 3 och 4 eller ser du dem som Fredric, Sarah, Christopher och Louise?
Hur skulle du själv vilja bli bemött? Fundera på det.
Skaffar du dig en klar överblick och har alla bitar på plats blir arbetet med relevanta utskick betydligt enklare.
onsdag, 10 november 2010, 21:37
Vet inte om ni uppmärksammat vår Facebook-sida för I love e-mail… Om inte så titta här till höger så finns det ett e-postgalleri på Facebook. Eftersom vi använder MailChimp för våra utskick så kan vi använda deras applikation för att för att skaffa prenumeranter till vårt e-brev via Facebook.
Efter lite skruvande från Christophers sida så har vi nu denna fliken på vår Facebook-sida:
När du använder fliken och anmäler dig till prenumeration via e-post så ser det ut så här:
Får jag då ett bekräftelsemail?
Omedelbart, mina vänner, så anländer detta ljuvliga mail i min inkorg!
Nu har vi ett projekt kvar bara. Det är nämligen så här… Har du en Facebooksida till t ex ditt företag så ska du kunna lägga upp den här ”Email Signup”-fliken även på din privata sida. Så på min personliga profilsida ska jag kunna erbjuda mina vänner att prenumerera på brevet. Visst är det en bra funktion och tänk er vad många prenumeranter era anställda skulle kunna skrapa ihop tillsammans. Det blir ju som en rekommendation via vänner. Tyvärr så har Facebook för bara några dagar sedan gjort en förändring så vi kan installera funktionen på våra privata sidor men fliken syns inte… ännu.
Men tro mig, vi håller utkik och hojtar till så fort vi ser att Facebook åtgärdat detta.
Vill ni läsa mer från MailChimp om detta så finns ett blogginlägg här. Enkel lösning som kan ge så mycket värde. Har ni sett något liknande funktion som någon e-postleverantör har klurat ut?
Sarah@@@@@
onsdag, 3 november 2010, 20:23
Sarah har varit på besök hos Web Power och vi har efteråt testat deras verktyg. Att vi ger det en tvåa i betyg betyder inte att det är dåligt verktyg. Det här verktyget lämpar sig för många på marknaden. Betyget sätter vi i förhållande till de Amerikanska/Autralienska verktygen som vi testat och dessa är väldigt slipade. Web Power har en del uppdateringar på gång den närmaste tiden och vi ser framförallt fram emot ett bättre användargränssnitt.
Här är recensionen