Alla inlägg i kategorin ‘E-postgalleri’

måndag, 1 mars 2010, 20:06

Framgångsrik e-postkampanj

Jag vill visa ett exempel på en bra och framgångsrik e-postkampanj som dök ner i min inkorg förra veckan.

Först lite kort om avsändaren MacHeist. MacHeist är en organisation och ett koncept där man samlar ihop flera olika Mac-programvaror från flera företag, och säljer dem som ett paket till ett kraftigt reducerat pris. Programvaror som sammanlagt skulle kosta flera tusen kronor i normala fall får man vid en MacHeist-kampanj för ett par hundralappar.

Men förutom den stora kampanjen vill de bygga upp intresset och förväntningarna. Och det gör de med en liten förkampanj. Och det är den här kampanjen jag fick ta del av förra veckan, som jag tänkte beskriva.

Den gick till så att jag fick ett mail från ”MacHeist directorate”, organistationens ledning. Lite speciellt att sätta som avsändarnamn tycker jag och jag tror att det får en del att haja till.

Mailet är skrivet som ett personligt brev med skrivmaskinstypsnitt och kommer från en lagerlokal som syns i bakgrunden av mailet. Otroligt snyggt mail! Man skriver i brevet att man är mitt i arbetet med att lasta av programvaror och paketera den kommande kampanjen. Men, en låda innehållandes tonvis med kopior av programvaran ”Squeeze” har trillat av lastbilen och programlicenserna är faktiskt helt lagliga. Jag får gärna gå dit och plocka ett exemplar om jag vill. Helt gratis. Med programmet ”Squeeze” får jag mer hårddiskutrymme vilket sparar plats för det kommade programpaketet.

Mailet ser ut så här:

Jag klickar på ”Hämta mitt gratisexemplar” och kommer till lagerlokalen på hemsidan. Och där ligger lådan som trillat av lastbilen, full med programlicenser.

Så här ser hemsidan ut:

Jag klickar på lådan och får ladda hem programmet ”Squeeze” och en giltig progamlicens. I samma stund frågar programutvecklaren om de får skicka erbjudande till mig i fortsättningen och det är ju svårt att inte ge dem tillåtelse i detta fall. Det har precis gett mig ett gratis program som annars kostar någon hundralapp.

Jag får även på hemsidan skymta ett par av de programvaror som man lastar av lastbilden via den lilla etiketten utanpå lådorna. Programvaror som ingår i den kommande kampanjen alltså.

Jag får programmet ”Squeeze” gratis:

Allting är mycket genomtänkt och enhetligt.

Vad de har gjort är att de helt enkelt byggt upp en liten kul historia eller händelse kring den här programvaran och paketringsprocessen. Dels för att öka intresset inför den stora kampanjen och dels för att upprätthålla egegemanget hos mottagarna. Det här är en process som verkligen aktiverar mig som mottagare, det är nästan svårt att inte agera. Programvaran är av den typen som alla kan ha nytta av. Klart man laddar ner ett exemplar.

Den här lilla kampanjen samkör de även på Twitter och de får full aktivitet med många tack och beröm på sin Facebook-sida. Ryktet höjs till skyarna.

Att bygga upp en sån här kul grej kring ett utskick tror jag är något av det bästa man kan göra med e-postmarknadsföring. Det är så här jag hoppas att morgondagens e-postkampanjer i Sverige kommer att se ut. För vi är långt efter vad de är i till exempel USA.

De som skickar ut ett traditionellt nyhetsbrev och inget mer har inte en chans att mäta sig med dem som sätter igång kampanjer av det här slaget. De kommer att blekna i jämförelse.

Du som skickar e-post, använd hemsidan och samkör den med dina e-postutskick. Bygg upp en process som börjar i mailet och fortätter på webben. En uppmaning till handling, en berättelse eller ett litet webbäventyr. Det kommer att ökat intresset och engagemanget kring dina produkter, dina tjänster och ditt företag.

Skicka inte ett nyhetsbrev där du bara listar månadens nyheter. Med lite fantasi kommer du längre. Dra då hellre ner på antalet utskick och lägg energin på att göra utskicken till små roliga kampanjer istället.

Bygg upp kampanjen med ett enhetligt tema och låt temat gå genom alla din internetkanaler tiden kring ditt utskick. Gör utskicket enkelt men inte för enkelt, var lite kreativ. Och framförallt, aktivera läsaren i mailet. Om utskicket är ett budkap, var tydlig och se till att det inte finns andra budskap som snor uppmärksamheten, koncentrera det kring huvudbuskapet. Och ge något av värde.

Sen kan du till exempel använda Twitter för att låta andra sprida och ytterligare stärka kampanjen, och Facebook för att få feedback på kampanjen.

PS. Sitter du på en Mac och läser det här blogginlägget den 2 mars, är det fortfarande 24 timmar kvar på den här kampanjen. Du kan få ditt gratisexemplar av programvaran ”Squeeze” genom att gå in på www.macheist.com och klicka på lådan som trillat av lastbilen.

Programmet Squeeze klämmer ihop mappar så att innehållet på hårddisken tar mindre plats. Praktiskt om man sitter på en laptop och har en lite mindre hårddisk.

Den här e-postkampanjen får 5 av 5 hjärtan i betyg.

fredag, 26 februari 2010, 16:37

Nyhetsbrev i behov av e-postrådgivning

Det är inte kul att visa dåliga exempel men det är nyttigt att se när något är fel. Det här är tvärr ett bra exmempel på ett mindre bra nyhetsbrev.

När jag öppnar det ser det ut såhär:

Det är inte mycket till nyhetsbrev, är min första tanke innan jag väljer att ladda bilderna. Och då dyker ett av världens största nyhetsbrev plötsligt upp:

Hela nyhetsbrevet gömde sig i en enda stor bild nästan 2000 pixlar hög. En enorm bild med tanke på att den ligger i ett litet e-postfönster.

Det här är inte bra, av ett par anledningar.

1. Risken att ett sånt här mail hamnar i ett spamfilter är ganska stor.

2. Det ser helt enkelt jättetrist ut när jag får det och jättebilden som dyker upp är inte riktigt vad jag förväntar mig.

3. De presenterar möbler med produktbeskrivningar vilka innehåller bland annat modelnamn och mått. Det är ganska naturligt att jag skulle vilja kopiera en bit text för att spara eller skriva ut namnet eller måttet på en möbel till exempel. Men det här är omöjligt när det ligger i en bild.

4. Eftersom bilden, vilken är en jpg-bild, är väldigt stor är den också komprimerad med ganska hög grad. Bildkvaliteten är helt enkelt jättedålig. Produktbeskrivningarna går knappt att läsa.

Så här ser kvaliteten på texten ut i bilden:

Det här är synd. Med lite rådgivning i e-post tror jag det här brevet kan bli hur bra som helst.

Nyhetsbrevet får betyget 1 hjärta av 5.

torsdag, 18 februari 2010, 09:11

Exempel på nyhetsbrev med ny design

Vi har tidigare tittat på Victoria´s secrets brev. Då såg brevet ut så här:

Detta är ett välkomstmail men de regelbundna breven har samma design. De har lagt nästintill allt i bilder. Vilket säkert beror på att de vill ha ett speciellt typsnitt som inte alla e-postklienter visar. I en bild kommer man runt det problemet men då har man ett annat problem. Bildblockering. I USA är det drygt 50% som blockerar bilder och alltså inget man bara viftar bort. Något som tyder på att de är medvetna om detta är att de använder pre-header. Lilla textsträngen som ligger före ”webversionslänken”. Den syns i flera e-postklienters förhandsgranskningsfönster, strax efter avsändarnamn och rubrik på brevet. (Finns ett inlägg som berättar mer om pre-header)

Välkomstmailet, nyhetsbrevet, avprenumerationsbrevet – alla brev har samma design. De lägger menyn längst upp så hittar du inte något i det aktuella nyhetsbrevet så kan du alltid hitta din kategori längst upp i brevet. Brevhuvudet är inte för stort, vilket gör att du som mottagare snabbt kommer in i den aktuella informationen. Att brevet har så mycket bilder och att 95% av alla brev ber mig handla mer drar ner betyget lite men att de använder pre-header och är så mån om att allt de skickar via e-post ska hålla samma design är förlåtande.

Nu till deras nya design. Det nya brevet har lika mycket information i bilder som tidigare. Pre-headern är kvar och de har lagt till en speciell länk för en mobilversion. Mycket bra! Den mobila versionen är till för andra smarta mobiler än Iphone.


Tyvärr så är fokus på försäljning. Men det fungerar också mycket bättre i USA än i Sverige. I norden är behovet av att få nytta och värde via e-post (utan att handla) stort innan man köper varor. I USA säger 61% att de vill få specialerbjudande mot att de lämna ut sin adress. (MarketingSherpa)

Designen är strukturerad och informationen är uppdelad i block. När vi får väl strukturerade nyhetsbrev i vår inkorg så lägger vi ner mer tid på att läsa det. Längst ner i brevet kan du klicka för att se mer uppgifter kring vad du handlat. Tyvärr så fungerar inte det alltid så bra men det är rätt tänkt. Ha gärna en del som är inriktad på skräddarsydd information och resten kan vara allmän. Men prioritera den informationen högre upp i brevet.

Med en mer organiserad design och mobilversionenslänken så får brevet tre hjärtan av fem.

fredag, 12 februari 2010, 23:13

Annorlunda välkomstmail!

Just när det gäller välkomstmail, inbjudningar eller liknande e-postutskick så är jag lite svag för ”vykorts-formen” på brev. I detta fallet så är det en bekräftelse på en nyhetsbrevprenumeration. Företaget heter Kaan De och de har lite annorlunda motiv på tröjor, linnen och hoods.
Välkomsmailet är egentligen toppen på själva hemsidan vilket gör att mottagaren känner igen avsändaren så snabbt bilderna visas. Det är en annorlunda design och kan inte förväxlas med någon annan. Budskapet är enkelt och tydligt där de tackar mig för att jag blivit en ny prenumerant. Innehållet kunde ha utvecklats något men jag får känslan av att företaget förespråkar en ganska sparsmakat innehåll och en nedskalad design. Nackdelen är dock om mottagaren har blockerat bilder. Då syns inte bilden men å andra sidan så är bilden inte för stor så texten kommer att synas redan i preview fönstret. Dessutom så är brevet en aning för brett men med tanke på att många välkomstmail är rena textmail så ger jag detta brevet tre hjärtan av fem möjliga.Tack vare att de gjort något extra för att välkomna mig och de har bevarat en lite säregen stil. Kul!!

måndag, 1 februari 2010, 23:57

Nyhetsbrev från designonline.se

Ett ganska snyggt och stilrent nyhetsbrev från designonline.se. Inget speciellt, utan ett typsikt vanligt nyhetsbrev. Nedanför bilden har jag listat ett par punkter på vad jag tycker de gjort bra, och vad som är mindre bra.

  1. Bra utnyttjande av preheadern som blir en naturlig fortsättning på ämnesraden.
  2. Enormt stort sidhuvud. Det kan vara helt ok med stora sidhuvuden. Just det här sidhuvudet vill jag inte påstå är för högt, men det blir väldigt stort i och med att bredden på brevet är i bredaste laget. Hade man klämt ihop brevet lite på bredden hade jag godkänt.
  3. Kort och koncis produktinformation med tydliga produktbilder och länkar.
  4. Trygg information om hantering av personuppgifter och möjlighet att avregistrera sig.
  5. Brevet är 744 pixlar brett vilket är på tok för mycket. Det här är som sagt också orsaken till varför sidhuvudet blir enormt stort. Jag hade velat klämma ner det till 600 pixlar i bredd.

Jag ger designonline.se:s nyhetsbrev 3 av 5 hjärtan.