Alla inlägg i kategorin ‘E-postgalleri’

måndag, 18 januari 2010, 16:59

Exempel på nyhetsbrev

Ofta vill man pressa in så mycket information som möjligt i sina brev. Det passar inte e-postmarknadsföring riktigt. När mottagaren upplever att något ”besöker” deras inkorg så behöver designen vara betydligt mer nedskalad för att vara tilltalande. Till skillnad från en hemsida där besökaren har varit aktiv i att söka upp den sidan. I det fallet ”tål” besökaren betydligt mer information. Hittade detta nyhetsbrev på CampaignMonitor som inte är rädd att ha mycket luft i brevet och de har hittat en tydlig grafisk profil genom hela brevet.


Den gröna bakgrundsfärg en går igen i rubrikerna och i länktexterna. Bilderna ligger ute till höger och de ligger kant i kant med brevet. Allt i brevet är kanske inte helt optimalt för alla e-postklienter men det syns med en gång när man lagt ner lite extra tid på att göra ett trevligt utseende.

Prova att skala bort allt som går i brevet och bygg om det med mera luft och konsekvens. Därefter frågar ni er själva om det som är kvar ger värde för läsaren. Då är jag säker på att ni har kommit en bra bit på vägen. Lycka till.

måndag, 5 oktober 2009, 19:55

Dåliga exempel på nyhetsbrev

Som den e-postnörd jag är så ryser jag av obehag när följande exempel dimper ner i min inbox. Att vi 2009 lyckas med att skicka så pass fel information får man faktiskt säga är en prestation. Jag brukar berätta om ett nyhetsbrev som jag själv får.
När man får beskedet att man ska bli mamma händer det märkliga saker med ens intressen. Plötsligt slukar man all information som har med graviditet och bebisar att göra. Så även jag. Bland annat så prenumererade jag på nyhetsbrev och rabattkuponger från ett blöj-och barnmatsföretag. (Eller vad det nu heter, ni hör säkert min irritation redan). Jag får fortfarande erbjudanden på blöjor för 6 månaders bebisar och min dotter föddes i maj, 2001!!!! Hon går i andra klass och slutade med blöjor för många år sedan. Känner jag att det företaget är intresserad av mig som kund? Att de anstränger sig för att ge mig rätt information? Jag har försökt avprenumerera mig ett antal gånger och mailat till dem. Då får jag till svar att de inte kan hitta min adress.
Nedan följer några fler sämre exempel med motivering.

Trevligt erbjudande som kom kring sportlovstider. Förvånansvärt billigt och har jag inte hittat på något eller att de planer jag haft ändrats, så kommer detta mycket lägligt.

Det är bara det att datumen som de här erbjudandena gäller passade bara dem som bor i Göteborg eller Sthlm. För mig som bor i Malmö kom erbjudandet en vecka för sent.
Jag gillar detta företag trots ett lite tråkigt misstag. Men jag har i alla fall köpt flera resor av dem. Tyvärr så får jag, ungefär, en gång om året ett erbjudande om att flyga från Arlanda ner till Köpenhamn och bo på hotell. Eftersom jag köpt resor från dem så har de information om att jag bor i Malmö. Vi har en bro som gör att vi kan ta oss till Köpenhamn på 20 minuter och lika snabbt hem igen… Jag vill inte flyga från Arlanda och jag behöver inte ett hotellrum.


Ett klassikt exempel på någon som köpt min adress och inte har en susning om mina intressen.
Jag är inte intresserad av Sthlm games och jag är inte intresserad av simning. Jag har mailat ett antal gånger både till dem och till deras e-postleverantör och frågat hur de har fått tag på min adress. Utan att få svar men fler och fler mail skickas de till mig.

RÄtt information för en ensam kille på 30 år som bor i en lägenhet mitt i Malmö och ändå har visat ett intresse för att få nyhetsbrev från detta varuhus? Så tråkigt att man inte tar vara på hans intresse. Kommer han att läsa flera av deras brev. Nej, han avprenumererade sig efter detta utskick.
Detta företag gör vardagen på kontoret mycket enkelt för oss. De levererar frukt, mjölk, kaffe, te mm. De vet precis vad vi beställer. Samma beställning som aldrig ändras. Ändå får vi erbjudanden på varor som definitivt inte passar vårt kontor. Trist när man skulle kunna göra så mycket mer.
Jag låter säkert hård och en smula elak när jag lägger upp dessa exempel. Men jag blir så upprörd när vi är så slarviga med denna kommunikationskanal. För jag VET hur enkelt det är att göra rätt och jag VET vilka fantastiskt goda resultat man kan skörda om man bara lägger ner lite mer tankeverksamhet. Och visst blir det mer påtagligt när man förstår hur det uppfattas av mottagaren? Snälla, hjälpa mig att höja nivån på e-postmarknadsföring i norden.

Dessa nyhetsbrev får alla betyget 2 av 5 hjärtan.

tisdag, 29 september 2009, 16:23

Exempel på annorlunda nyhetsbrev

Ofta vill vi ha mycket test i våra ”nyhetsmail”. Vi har ju så mycket att berätta och vi vill att alla ska se det. Men det kan verka mer pressande och avskräckande att ha för mycket information. Tänkte visa några exempel på brev som liknar mer affischer och har betydligt mindre text.

Uppmärksamma att de har lagt texten som text inte i en bild. De har alltså tänkt på bildblockering. Mindre text men påminner ändå om ett brev eller affisch.

Kontrasterna med olika storlekar på text och olika färger gör designen speciell men ändå enkel. Mycket bra anpassad efter e-post eftersom brevet nästan inte alls ändras i olika e-postklienter och om bildblockering är aktiv. Roligt sätt att meddela att man har nytt telefonnummer. Visst blir man inte avskräckt utan snarare nyfiken? Och det beror på en rolig och nedskalad design som passar e-post!

De här breven får betyget 4 av 5 hjärtan.

måndag, 14 september 2009, 21:52

Personligt design på e-post

Vi har sagt det tidigare men tar det igen.

E-post som utseendemässigt liknar personligt skrivna brev är något som vi verkar uppskatta som mottagare. Mycket beror nog på att genom att tänka på hur ett personligt brev ser ut och försöka göra e-postbrev liknande så balanserar man bilder och text bättre. Och det sker egentligen helt automatiskt. Titta på Dansukker som har riktigt fina brev. Klicka gärna på dem och ta bort bilderna så ser ni att brevet ändå ger information.



Dansukkers brev får betyget 4 av 5 hjärtan.

onsdag, 9 september 2009, 17:36

Exempel på bra nyhetsbrev


Amerikanska exempel på bra nyhetsbrev finns det gott om. Vi har inte kommit lika långt när det gäller innehåll och design. Därför blev jag så glad när jag fick detta brev från Telia i morse.

Några detaljer som de har gjort väldigt bra…

Litet brevhuvud så att jag som mottagare snabbt kommer in i den aktuella informationen. De är medvetna om att de har lite tid på sig att fånga mig som läsare. Bra balans mellan text och bild vilket gör att jag som mottagare inte missar information om bilder är blockerade.
Hela texten är utformad så att den pratar till mig. Ger tips om hur jag kan använda min mobil eller mitt bredband smidigare. Snabbfrågor finns längs hela högerkanten, alltså där jag helst av allt klickar. De visar att de är intresserade av min åsikt. Jag får se vad alla andra svarat när jag själv klickat för ett alternativ. Dessutom så fortsätter brevet efter att jag läst resultaten, på samma sida. Göran Adlén är en uppskattad trendanalytiker. Telia delar med sig av en intervju med honom. Ett brev fullt med värde. Och visst ser det bra ut?!
Jag ska vara helt uppriktigt. Jag har varit mycket missnöjd med Telia den senaste tiden eftersom mitt bredband och min hemtelefon har strulat rejält. Men efter detta brev som visar med alla medel att de vill ge mig bra och relevant information utan att sälja in ännu mer… så ligger Telia betydligt bättre till. Tusen tack!