Alla inlägg i kategorin ‘E-postgalleri’

tisdag, 25 maj 2010, 09:13

Exempel på tydligt nyhetsbrev

Hittade det här nyhetsbrevet som jag tyckte var bra.

Det är inte bara ett stilfullt brev med noga utvalda färger som matchar utan det är också väldigt tydligt brev. Färgerna signalerar var man ska titta någonstans i brevet, tydliga ”call-to-actions”. De har också varit tydlig med länkarna längst upp till hemsidan, bloggen, twittret och till ”Hjälp” – vilket är ovanligt. Under ”Myster Shopper” presentationen på ”Nordic E-Commerce Summit” så fick vi se tydliga siffror på hur dåliga vi är i Sverige på att låta kunder kontakta oss och få hjälp. Klickar du på ”Help” uppe i detta brevet kommer du till en otroligt avancerad sida där du enkelt kan söka på ditt problem. De har verkligen lagt tid på att förklara alla scenarior.

Längst ner i brevet är det en stor lila knapp för att ladda ner Alfred och det kommer efter att det berätta vad du behöver veta samt vad som kommer i framtiden.

Tänk på att detta brev innehåller bara värde eftersom det är ett uppföljningsmail till dem som redan har Alfred. Brevet hjälper mottagaren när de ska uppdatera Alfred. Så… syftet är helt rätt och man har lagt ner tid på att göra ett riktigt bra brev till dem som redan är kunder. Det ni!

Det enda som jag tycker det hade kunnat tänka på är att skaffa en pre-header och göra brevhuvudet en aningen mindre så att mottagare snabbt fastnar i texten nedtill utan att behöva scrolla… men det är petitesser.  Jag ger detta brevet 4 hjärtan av 5 möjliga!

Snälla, snälla, snälla, snälla ge mig tips på bra nordiska nyhetsbrev, vet att ni finns där ute men jag hittar er inte…

onsdag, 28 april 2010, 16:19

Personligt brev

Lite nördvarning på mig nu kanske, med alla små exempel på ”appar” och Mac-verktyg. Men det är inte bara verktyget som gör att jag gillar det här nyhetsbrevet utan sättet det är gjort på. Hur företaget marknadsför nya produkter utan att verka billiga eller ”säljiga”.

Produktnyheten kommer i form av ett personligt brev i berättande form, med en av företagsgrundarna som avsändare. Utformat som ett traditionellt brev med en personlig underskrift och företagsstämpel. Det är också stilrent och snyggt utformat.

Och sen den lilla detaljen längst ner som jag speciellt gillar. En liten ikon i form av en varningsskylt som tydligt markerar att jag kan avregistrera mig om jag vill och förklarar hur jag hamnat på utskickslistan för detta brev.

Det här är ett typiskt utskick från Panic. De är väldigt personliga och ärliga i allt de gör, vilket ger ett seriöst intryck.

Fem hjärtan!

fredag, 23 april 2010, 11:25

Engagera dina sömniga kunder via e-post

Som programutvecklare vill man förmodligen ha med sig alla användare på nya versionen av programvaran och bli av med de gamla användarna efter en tid.

Kunder som envist klamrar sig fast vid gamla versioner kostar fortfarande pengar i form av underhåll, programuppdateringar och support.

Flying Meat, som har ett ganska trevligt och mindre avancerat alternativ till grafikprogrammet Photoshop, tycker jag gör helt rätt.

De håller koll på kundernas tidigare köp (även dem som köpt via återförsäljare) och erbjuder efter ett år, alla som inte uppgraderat till senaste versionen, att uppgradera för en struntsumma (70 kr).

Mailet är enkelt och tydligt. Det finns ingen anledning att försöka pressa den oengagerade bakåtsträvaren på mer pengar. Det är bättre att få med honom (eh, mig) på tåget, enkelt och billigt, via e-post.

Med ett fantastiskt erbjudande som detta väcker man intresset till liv igen och blir snabbare av med de gamla versionerna av produkten.

http://flyingmeat.com/acorn/

Trots att brevet ser en aning blekt ut tycker jag det förtjänar 4 av 5 hjärtan. Budskapet och erbjudandet väger helt klart upp.

torsdag, 11 mars 2010, 21:50

Segmenterade och triggade brev

Amazon.com har många olika typer av e-postutskick och ligger i framkant vad gäller segmenterade och mottagaranpassade brev. Har man till exempel handlat skor online via Amazon.com som jag har gjort i det här fallet kan man få ett sånt här mail:

De tipsar om en skobutik och frågar om jag är intresserad av att få nyhetsbrev från butiken ifråga.

Det är relevant för mig som mottagare och triggat på mina tidigare inköp. Det är också väldigt enkelt och stilrent och har en bra preheader.

Tycker utskicket självklart är värt 5 hjärtan i betyg.

söndag, 7 mars 2010, 04:24

Kampanjutskick via e-post

Här är två exempel på nyhetsbrevsutskick i form av kampanjer där man synkat utskick och hemsida på ett snyggt sätt.

GelaSkins nyhetsbrev

GelaSkins hemsida

MacHeist nyhetsbrev

MacHeist hemsida

Man bygger upp ett litet tema på hemsidan, i det här fallet är det kring nya produkter, och formger sedan nyhetsbrevet med samma tema. Nyhetsbrevets syfte i det här fallet är att marknadsföra de nya produkterna på hemsidan.

Textinnehållet i nyhetsbreven är kort och koncist, man skickar mottagaren vidare till hemsidan snabbt och effektivt.

Det här är amerikanska exempel återigen. De är duktiga på produktmarknadsföring online som är genomtänkt och synkad i alla kanaler. Jag kunde tyvärr inte hittat några bra svenska exempel, men hoppas på att kunna visa upp även svenska nyhetsbrev av den här typen så småningom.

Det är trevligt att få nyhetsbrev av den här typen, man märker att de har lagt ner mycket tid och energi på att utforma utskicken. Och trots att breven har en del tung, snygg och effektfull grafik lyckas de ändå få till ett bra stycke text i toppen. Man kan alltså lista ut vad breven handlar om innan man laddar ner bilderna i e-postklienten.

Jag föredrar alla gånger synkade nyhetsbrev som dessa framför de nyhetsbrev där man presenterar något nytt i brevet men när man kommer till hemsidan ser den ut som vanligt. Nyhetsbrev som lever egna liv tror jag helt enkelt kommer att få det svårt att överleva i långa loppet. E-post som marknadsföringskanal bör komplettera övriga kanaler snarare än att vara en egen. Kampanjutskick via e-post borde därför alltid vara synkade med åtminstone hemsidan.

De här utskicken får båda betyget 4 av 5 hjärtan.