Alla inlägg i kategorin ‘E-postgalleri’
fredag, 11 februari 2011, 18:58
Hittade det här brevet på CampaignMonitor. Först scrollade jag förbi det men sen backade jag och tittade på det igen.
Det är en bakgrundsbild de lagt i brevet. För att undvika att mottagaren inte skulle se något om bilder är blockerade så är texten lagt i rutor med bara text. Visserligen så syns inte bilderna i de senaste versionerna av Outlook men jag känner mig väldigt förlåtande när de visar att de känner till det och anpassar de efter dem som blockerar bilder. Dessutom tycker jag det är snyggt att de lagt allt i Svart/vitt och sen tagit en bild med mycket färg i brevet. Nästa så det känns lite 3D (som allt ska vara idag).
Designmässigt så gillar jag detta mer ju längre tid jag tittar på det. Så bara utgående från designen så får de 4 hjärtan av mig.
Sarah@@@@@
torsdag, 18 november 2010, 18:53
Jag har den senaste tiden fått ett erbjudande om prenumeration på en stor svensk tidning. Erbjudandet har kommit fyra gånger och det är först nu när jag ser att det står ”sista chansen” i ämnesraden som jag inser att det är ett och samma mail de skickar ut upprepade gånger. Det var nämligen ”sista chansen” förra gången också. Desperat e-postmarknadsföring tycker jag.
Amazon skickar också erbjudanden, men de nöjer sig med att dyka upp en gång och när de väl gör det, är det för att de har något vettigt att säga. De finns inga röda, skrikiga prislappar i det här utskicket. De påpekar enbart nödvändigheterna inför vintern – rejäla skor.
Detta gör de med en snygg bild och huvudbudskapet är ”Gratis frakt till länder i EU” vilket de förtydligar genom att lägga det både högt upp och sedan lite längre ner i mailet. Och detta för att jag handlat just skor via Amazon tidigare. De har koll på vad jag handlar och det gör ju faktiskt skillnad för mig som kund. Nu vet jag att jag slipper de dyra fraktkostnaderna som ofta är det största hindret vid beställningar i utländska e-handelsbutiker.
3 starka hjärtan till Amazons utskick!
Och om vi hade haft svarta hjärtan, hade jag nog gett 2 sådana till det svenska utskicket om tidningsprenumeration.
torsdag, 11 november 2010, 17:51
Måste bara visa detta exempel. Hittade det på Campaign monitor och fick ju genast lov att besöka sida och anmäla mig till deras brev.
Iceland wants to be your friend heter sidan och vill som ni kanske förstår få personer att intressera sig för och besök denna underliga ö.
Det har en speciell ganska avskalad design som syns på hemsida, blogg, Facebook och alla andra kanaler de använder:
På Facebook ser det ut så här:
Ja ni ser att det är genomtänkt. Samma gäller, så klart, välkomstprocessen för nya prenumeranter via e-post.
På deras hemsida så finns en tydlig ruta ute till höger som frågar om man vill bli Islands vän. Tre saker ber de mig om. Namn, e-postadress och var jag bor eller befinner mig.
När jag anmält mig så får jag detta:
Humoristiskt och en ton som är genomgående i allt jag faktiskt får från dem. Mycket harmoniskt. Dessutom tar de tillfället i akt att fråga om jag har någon vän som skulle vilja bli vän med Island. Och de gör det enkelt att följa dem eller rekommendera dem i flera kanaler.
Hur ser då välkomstmailet ut?
Förutom att faktiskt vara ganska bra på att, på ett humoristiskt och lättsamt sätt, informera mig lite mer om den här ön som ligger mitt ute i havet så visar de att de förstår att man inte vill ha för många utskick som inte ger mig som läsare något värde. De skojar om vulkanen som ställt till det för alla flygresenärer under våren 2010.
De gör Island väldigt personligt och genom detta så känns det nästan som jag har en relation med landet. Dessutom så visar de att jag kan uppleva annat genom många andra kanaler och de vill ha kontakt med mig.
Trevligt exempel och trots att jag varit på Island och inte var så imponerad så skulle jag efter detta kunna tänka mig att resa dit igen.
Här kan ni se det i sin helhet.
Sarah@@@@@
tisdag, 9 november 2010, 07:15
Eller?
Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag ska fokusera på i The eMail Guides nya brevdesign.
Bilden på kvinnan hjälper till att fånga upp blicken, men det räcker inte riktigt tycker jag. Jag gillar de starka färgkontrasterna med rött, svart och vitt, men det är svårt att få en klar bild och det påminner för mycket om ett reklamblad.
Det här tycker jag även är ett typiskt brev där det tar emot lite att ladda in bilderna, det är inte mycket som lockar. De nämner sin radioshow om e-post i ämnesraden och i bilden som inte syns (ALT-text). Det är bra, men det känns som att något mer behövs.
The eMail Guide får behålla sina två hjärtan som de tidigare fått.
måndag, 1 november 2010, 21:56
Jag kan villigt erkänna att när jag ändra designen i våra brev eller någon uttrycker sig i text på ett annorlunda sätt så är jag alltid orolig att läsarna inte ska känna igen sig och att vi på så sätt tappar viktiga siffror. eROI News är ett gott exempel på vad man borde göra istället. (Förutsatt att man inte tillhör den kategorin som ändrar sig lite hela tiden)
Det eROI News gör är att de helt enkelt gör en jättestor grej av sin förändring och talar om för läsaren att orsaken är att de vill förbättra sig och göra något som passar läsarna bättre. De vill integrerar med läsarna och veta vad de tycker om vad de skriver. De vill ha dialog och inte monolog. Därför kommer de i fortsättningen att arbeta mer med sociala medier.
Se vilken annorlunda design på ett brev:
Bilden är klippt i fyra olika delar och sen lagt dem bredvid varandra. En gif-animation helt enkelt. Så de små spermierna rör sig och man kan inte låta bli att titta på brevet och undra vad detta handlar om.
Visst är det snyggt med ett brevhuvud över hela sidan?
När jag klickar på länken (som jag förstås inte kan låta bli) så kommer jag till denna sidan:
Klicka på bilden och läs gärna texten som är otroligt bra!
Faktum är att skickar man ett brev som är snarlik i design och innehåll månad efter månad så är det riktigt bra att bryta av med ett helt annat innehåll. Men då ska man byta ut ett brev mot något annorlunda inte skicka ytterligare ett brev.
eROI News behöll mig som läsare genom hela texten och jag sitter faktiskt ganska upptagen just ikväll. De är helt ärliga med att vi som läsare har tappat intresset för deras brev. Men det säger det på ett positivt sätt – de vill få tillbaka uppmärksamheten genom att förändra brevet så de passar just mig bättre.
Så, ska ni göra en förändring, smyg inte in förändringen pö om pö utan slå på stora trumman. Gör något speciellt och låt läsaren känna sig unik. Få dem att förstå att du lägger ner den här tiden på förändring för just honom eller henne (förutsatt att det faktiskt är så).
Jag gillade detta mycket och jag ser att de lagt ner tankeverksamhet och möda för att göra mig uppmärksam.
Det enda som är minus är att man inte ser brevet på detta sätt om man har bilderna blockerade.
Fyra underbara hjärtan av fem möjliga.
Sarah@@@@@
Sida 2 av 7«1234...»Sista »