torsdag, 18 november 2010, 18:53
Erbjudanden via e-post
Jag har den senaste tiden fått ett erbjudande om prenumeration på en stor svensk tidning. Erbjudandet har kommit fyra gånger och det är först nu när jag ser att det står ”sista chansen” i ämnesraden som jag inser att det är ett och samma mail de skickar ut upprepade gånger. Det var nämligen ”sista chansen” förra gången också. Desperat e-postmarknadsföring tycker jag.
Amazon skickar också erbjudanden, men de nöjer sig med att dyka upp en gång och när de väl gör det, är det för att de har något vettigt att säga. De finns inga röda, skrikiga prislappar i det här utskicket. De påpekar enbart nödvändigheterna inför vintern – rejäla skor.
Detta gör de med en snygg bild och huvudbudskapet är ”Gratis frakt till länder i EU” vilket de förtydligar genom att lägga det både högt upp och sedan lite längre ner i mailet. Och detta för att jag handlat just skor via Amazon tidigare. De har koll på vad jag handlar och det gör ju faktiskt skillnad för mig som kund. Nu vet jag att jag slipper de dyra fraktkostnaderna som ofta är det största hindret vid beställningar i utländska e-handelsbutiker.
3 starka hjärtan till Amazons utskick!
Och om vi hade haft svarta hjärtan, hade jag nog gett 2 sådana till det svenska utskicket om tidningsprenumeration.