tisdag, 2 mars 2010, 15:06

Fler läser HTML-brev i ”smartphones”

Enligt en global studie från Fingerprint så har IPhone 4% av marknadsandelarna för e-postklienter. Gmail har 5%. Det betyder att IPhone kommer på delad sjätte plats tillsammans med Apple mail (om man räknar med ”övriga”). På första plats ligger Outlook, inte helt oväntat men att det är så många som 34% som använder 2003 års version eller tidigare var en överraskning. Bara 7% har Outlook 2007. Underökningen är gjord på 250 000 000 mottagare.

Här är länken.

Men hur många har då ”smartphones” vår del av världen. Enligt The Phone House så blir begreppet en aning luddigt eftersom vi har läst mail och surfat även innan IPhone och liknande mobiler kom. Men enligt GFK Sverige så står ”smartphones” för 15% av marknaden. MEN då är inte IPhone medräknat så det är fler % som ska adderas.
(Tack Clint Fischerström på The Phone House)

Lite global statistik på detta ser ut så här

Det är alltså hög tid att tänka genom hur anpassade våra brev är för att läsas i mobilen. Vi använder tex en IPhone ofta när vi har så kallad ”dödtid”. Vi väntar på bussen, vår tid hos tandläkaren eller innan vi somnar. Det är ett jättebra tillfälle att läsa bra segmenterade nyhetsbrev!