Alla inlägg i kategorin ‘Sociala medier’
söndag, 8 maj 2011, 22:23
Sociala medier har en fantastisk effekt när det gäller att sprida saker till så många som möjligt. Där ligger e-post i lä. Dock finns det inget sätt att dela saker på som ger sån stor avslutningsfrekvens som e-post. Allt om detta kan ni läsa i ett tidigare inlägg jag skrivit.
Så, slutsatsen är alltså att även låta era kunder dela med sig av de produkter det gillar till sina vänner via e-post och sociala medier. När det gäller dessa ”tipsa-en-vän-så finns det mycket vi kan göra. T ex:
- Skapa breven i HTML och inte bara i vanligt textformat. Den möjliga kunden får ett mycket trevligare mail i sin inkorg som gör att de bekantar sig med din grafiska design samtidigt som du får statistik på vad den här ”vännen” klickar på och om de faktiskt öppnar mailet.
- När en vän tipsar någon annan mail så är det mycket lättare att få en relation även med ”vännen”. Hon/Han har ju rekommenderat dig. Så, be dem följa dig på Twitter, Facebook eller via e-post i tipsa mailet.
- Erbjud något som gör att de vill följa dig. Och gör det både till den som blivit tipsad och den som tipsat. Win-Win!
Jag har faktiskt inte hittat några bra exempel men jag tänkte visa ett som jag sett från Asos. Efter att ha klickat på en produkt som jag ville tipsa mig själv med så såg det ut så här:
Namnet på personen som ska tipsa fångar de upp och vännen har möjlighet att skriva ett eget meddelande. Om tipsaren inte vill skriva ett eget meddelande så har de ändå förberett med en text. Jag klickar på ”Submit”:
Eftersom det är väldigt smidigt att tipsa på det här sättet så gillar jag att jag kan välja att maila flera vänner. Dock kan det vara en god idé ge tipsaren möjlighet att välja att tipsa flera redan från början. Annars kan det vara en aning förvirrande att det kommer i detta steget. Dock är det bra att de gör det möjligt för mig att gå tillbaka till produkten för att handla vidare eller att tipsa om flera produkter. Allt för många gånger har jag råkat ut för att man stänger ner hela shoppen efter detta steg.
Hur såg då mailet ut? Jo det som är bra att tipsarens namn är först i ämnesraden eller rubriken på mailet. Jag känner förmodligen igen min kompis namn och det kommer göra att jag öppnar mailet. Avsändarnamnet är tellafriend@asos.com vilket gör att jag förstår vad detta faktiskt är för mail genast.
Sen är dessvärre brevet ganska tråkigt med en textlänk. Här hade jag önskat att jag hade en bild på plagget och att det grafiskt var lite häftigare. Sen gör de inget för att skapa en relation med mig. Ingen Facebook-länk, twitter eller möjlighet att prenumerera på deras nyhetsbrev… Om min vän gillar dessa så är det inte alls omöjligt att jag vill följa dem. Dock är det bra att jag kan kontakta kundtjänst för frågor…
När man tittar på det så här… Visst får man massa ideér på hur man skulle kunna göra?! Det är är sociala medier i alla högst grad och det är ju så sjukt trendigt att följa med inom det området. Så ta tag i detta nu. Lycka till, maila mig om ni gör något nytt med dessa mail och berätta hur det går.
Sarah@@@@@
måndag, 17 januari 2011, 07:46
Om du inte hört talas om Posterous förut har du gått miste om något helt fantastiskt. Iallafall om du bloggar, twittrar och har ett aktivt Facebook-konto.
Gänget bakom Posterous var trötta på hur krångligt det egentligen är att logga in och ut på alla dessa sociala kanaler för att egentligen göra en och samma sak – publicera något. Vare sig det är en liten kommentar, ett blogginlägg, en bild eller en video.
Tänk om det vore lika enkelt som att skicka ett mail… med Posterous är det faktiskt så enkelt.
Det är nästan för bra för att vara sant, men du mailar det du vill posta och det hamnar där du vill ha det.
Exempel:
Posterous känner av att mailet med innehåll kommer från just din e-postadress och vet därför att det är just på din blogg, ditt twitter-konto eller ditt Facebook-konto som materialet ska postas på. Posterous själv är dessutom en fullfjädrad blogg.
Registrera ditt konto gratis och testa!
Det är sådana här lösningar som visar att e-post, vår drygt 40 år gamla kanal, fortfarande har en plats i molnet.
posterous.com
måndag, 20 december 2010, 23:07
Om du instämmer i rubriken ovanför så försök att själv göra nåt annorlunda. Om du är en av dem som önskas ”God Jul” flera gånger om dagen, just nu, så är det förmodligen samma sak med dina prenumeranter. Kanske inte just ”önskandet” av fina helger och ett gott nytt år är något som du ska lägga högst upp i brevet. Kan du fokusera på något annat? Det kan vara så att dina prenumeranter tycker att det är befriande att läsa om något annat än att vi får en fin och vit jul… (Särskilt om du som jag är trött på den här snön och allt kaos vi hamnat) När jag började skicka nyhetsbrev såg jag ganska snabbt att hade man inte en alldeles särskilt bra kampanj kring jul så var det inte de budskapet man ska satsa på nån vecka innan jul.
Nåväl känner du att ni ändå måste göra ett julutskick så försök att gå ifrån den vanliga designen men grönt och rött.., Hittade det här exemplet från mailchimp.
Jag gillar när man har en bord som går över hela skärmen som de gjort här. Dessutom har de lagt länkar till sociala medier lite annorlunda. Hör och häpna men detta är en av Mailchimps standard mallar för ”Holiday templates”. Vill ni se fler exempel på mailchimps julbrev finns de här.
Vill ni höra min åsikt så strunta i att rafsa ihop ett julutskick nu. Satsa på ett riktigt bra brev tills alla är tillbaka efter julledigheten. Något som uppmuntrar och som ger era läsare värde. Precis vad man behöver när man ska ta nya tag.
Sarah@@@@@
tisdag, 23 november 2010, 17:50
Kommer ni ihåg mitt inlägg där jag berättade om Mailchimps lösning för att skaffa nyhetsbrevsprenumeranter på Facebook. Här är den annars.
I fredags var jag och såg Lady Gagas spelning i Malmö. Efter den showen gick jag in på Facebook för att se hennes ”fan page”. Vad såg jag då?
Miss Lady Gaga är inte bara nytänkande när det gäller musik, framträdande och… kläder. Hon hänger även bra med när det gäller att koppla samma sociala medier och e-post.
Bra där miss Gaga! Och tack för en spektakulär föreställning.
Sarah@@@@@
torsdag, 11 november 2010, 17:51
Måste bara visa detta exempel. Hittade det på Campaign monitor och fick ju genast lov att besöka sida och anmäla mig till deras brev.
Iceland wants to be your friend heter sidan och vill som ni kanske förstår få personer att intressera sig för och besök denna underliga ö.
Det har en speciell ganska avskalad design som syns på hemsida, blogg, Facebook och alla andra kanaler de använder:
På Facebook ser det ut så här:
Ja ni ser att det är genomtänkt. Samma gäller, så klart, välkomstprocessen för nya prenumeranter via e-post.
På deras hemsida så finns en tydlig ruta ute till höger som frågar om man vill bli Islands vän. Tre saker ber de mig om. Namn, e-postadress och var jag bor eller befinner mig.
När jag anmält mig så får jag detta:
Humoristiskt och en ton som är genomgående i allt jag faktiskt får från dem. Mycket harmoniskt. Dessutom tar de tillfället i akt att fråga om jag har någon vän som skulle vilja bli vän med Island. Och de gör det enkelt att följa dem eller rekommendera dem i flera kanaler.
Hur ser då välkomstmailet ut?
Förutom att faktiskt vara ganska bra på att, på ett humoristiskt och lättsamt sätt, informera mig lite mer om den här ön som ligger mitt ute i havet så visar de att de förstår att man inte vill ha för många utskick som inte ger mig som läsare något värde. De skojar om vulkanen som ställt till det för alla flygresenärer under våren 2010.
De gör Island väldigt personligt och genom detta så känns det nästan som jag har en relation med landet. Dessutom så visar de att jag kan uppleva annat genom många andra kanaler och de vill ha kontakt med mig.
Trevligt exempel och trots att jag varit på Island och inte var så imponerad så skulle jag efter detta kunna tänka mig att resa dit igen.
Här kan ni se det i sin helhet.
Sarah@@@@@