Alla inlägg i kategorin ‘Sociala medier’
måndag, 11 oktober 2010, 21:24
Här kommer ytterligare ett citat från proffsen på e-post, som tillägg till Sarahs tidigare inlägg.
Om du bestämmer dig för att skicka ut brevet oftare så bli inte rädd om öppningsfrekvensen minskar, totalt per månad kanske antalet klick blir detsamma. Ökat antal utskick kanske till och med dubblerar antalet besökare på webbplatsen tack vare den ökade exponeringen och marknadsföringen.
Hjärntvättarreklam. Att exponera ett och samma budskap tills folk hajar. Detta funkar även i e-post?
Jag har funderat på detta ett tag och var självklart tvungen att börja kolla lite på dem som kör denna taktiken.
Intresserad av sociala medier som jag är, eftersom jag jobbar med detta, anmälde jag mig till Social Media Examiners nyhetsbrev förra månaden.
Det här nyhetsbrevet är ett typiskt hjärntvättarbrev. Det utkommer varje dag och innehåller ett och samma reklambudskap dag efter dag, i månader.
Så här ser deras utskick ut i min inbox efter en månad:
Notera förresten den uppenbara missen, hur man upprepar både anvsändarnamn och datum i ämnesraden. Det som egentligen står i ämnesraden får aldrig plats.
Så här ser nyhetsbreven ut. En ny artikel varje dag plus att de hypar ett och samma event i varje brev:
Är det så här vi skulle vilja att alla som jobbar med nyhetsbrev går tillväga. Öka takten och exponeringen? Använda mailboxen som ett brevinkast? Jag tror inte på det för en sekund. Det funkar på reklamafischer på stan och på TV. Men att bli bombarderad i mailboxen så här, tror jag få uppskattar. Jag lyckades stå ut en månad, men sen blev det för mycket.
De hade varit intressant att se hur många avregistreringsklick de här får på sina brev.
Detta exempel är såklart extremt. 75% av innehållet är upprepning. Det finns dagliga mailutskick jag trots allt kan uppskatta. Resumés brev till exempel. Men då levererar de också nyheter.
Tre tips till dig som planerar att skicka dagligen:
- Förklara vid anmälan att det är ett dagligt utskick, annars riskerar du att få många avregistreringar pga missförstånd. Det förstör din statistik och antalet spam complaints riskerar att öka
- Glöm inte avregistreringslänken (lägg den gärna högt upp i brevet)
- Se till att det du levererar dagligen innehåller mer nytt och mindre upprepningar. Personligen tycker jag 75% måste vara nytt. Mer än 25% upprepning orkar man inte med.
måndag, 27 september 2010, 10:32
E-post är naturligtvis framträdande även i denna filmsnutt. Kan inte förstå att det finns de som säger att e-post är död.
Klicka på bilden för att se filmen på YouTube.
Sarah@@@@@
måndag, 9 augusti 2010, 07:39
Jag tycker det är intressant att se hur antalet användare av de sociala nätverken börjar knappa in på antalet e-postanvändare. Inte för att e-post minskar. År 2013 beräknar man antalet e-postanvändare vara nära 2 miljarder. Men om man jämför e-posttekniken som funnits sedan mitten av 60-talet, med Facebook som kom till så sent som 2004 och idag har en halv miljard användare, är det inte omöjligt att även Facebook år 2013 har lika många användare.
Statistiken här nedan visar antalet användare andra kvartalet 2010:
Som socialt nätverk tycker jag Google Wave hade stor potential. Men det slog inte riktigt igenom. Min åsikt, som så många andras, är att det var för komplext. Ingen förstod riktigt var, när och hur man skulle få in ett sådant system i vardagen. Vill man åt den stora folkmassan idag tror jag att systemen måste vara extremt enkla och tydliga.
Vi orkar inte sätta oss in i komplex teknik. Vi är lata och vill gärna att tekniken kommer till oss. Twitter är ett bra exempel. Framförallt sedan det blev tillgängligt i våra smartphones. Antalet användare av både Twitter och Facebook är skyhögt. Geolocation-tekniken (Gowalla/Foursquare) är också på uppgång. Geolocation är ett av de områden som just nu skapar många nya jobb i IT-branschen. Alla vill veta var och när du sitter på toa. På freelancer.com toppar geolocation listan över nya frilansjobb och ser en ökning på 909%.
Att allt fler går runt med allt mer sofistikerade sändare i fickan öppnar upp nya marknadsföringskanaler. Jag kan tänka mig att butikskedjor är speciellt intresserade av tekniken. Tänk att få tillgång till gångtrafiken i stan när det är dags att placera ut butikerna. Vilken gata har mest förbipasserande vid lunchtid? Hur rör sig folk på gatorna? ”Eye tracking” inom marknadsföring kommer att få tillskottet ”head tracking”. Vi vet vad folk gör framför skärmen men nu är det dags att hålla kolla på dem även när de är på språng.
De flesta kommer förr eller senare att ha en smartphone i fickan. När vi väl är där, kanske planerar vi mailutksicken med samma teknik. E-post med två miljarder användare kommer att vara en marknadsföringskanal som alla de andra. Massutskick på en och samma sändningstid kan istället bli triggade mail baserat på folks rörelsemönster. Det låter kanske långsökt men det finns en anledning till att alla sociala nätverkt just nu intresserar sig för geolocation. Det är guld värt för marknadsförare och det är redan bevisat att vi gärna berättar för världen var vi är och vad vi gör. Dygnets alla timmar.
Att integrera de sociala medierna med e-postutskicken tror jag är absolut nödvändigt på sikt för att kanalen som marknadsföringskanal ska överleva. Folk kommer att trötta på traditionella nyhetsbrev och reklamerbjudanden. Relevant innehåll kan man delvis bygga upp genom att låta e-postsystemen lära känna mottagarnas sociala profiler. Men allt måste givetvis ske med opt-in. På mottagarens villkor.
Källor: Wikipedia, TechCrunch, The Radicati Group.
måndag, 24 maj 2010, 11:40
Jag skrev ett inlägg om Facebooks sluga strategier kring e-postadresser tidigare och tänkte följa upp lite då deras metoder är något jag reagerar på.
Den 31 maj är ”Quit Facebook Day” vilket innebär att många denna dag kommer att radera sina Facebook-konton som ett ställningstagande för värnande om den personliga integriteten på internet. Något man anser att Facebook inte riktigt värnar om.
Senast i förra veckan framgick det att Facebook, i raden av flera andra sociala nätverk, sålt personuppgifter som användarnamn och ID-nummer till marknadsförare trots att de lovat oss användare att inte göra detta.
Leo Laporte, en känd TV- och radioprofil i USA, har tagit ställning och raderade för två veckor sedan sin Facebook-profil i livesändning.
Som han själv uttrycker det, att som känd profil upmmuntra sina fans att ansluta sig till ett nätverk vars värderingar och beteenden man inte stöder, är fel. Därför väljer han att inte finnas där längre.
Det han gav upp var en Facebook-profil med tusentals fans. Osjälviskt och ärligt gjort.
Vad tycker du? Känner du dig bekväm med att Facebook en dag publicerar, säljer eller på något sätt utnyttjar allt det du postat på Facebook i god tro?
Hur långt får man gå vad gäller mottagaranpassad reklam? Låt oss säga att marknadsförare i nästa steg får tillgång till all information på ditt Facebook-konto mot betalning. Känns det ok? Och vad händer när den här informationen hamnar i fel händer?
Cory Doctorow som var med i en livesändning och diskussion kring detta igår, gjorde en bra liknelse med rökning. Att publicera privat information på nätverk som Facebook är som att börja röka. Man väljer det trots att man vet att det kan leda till allvarliga konsekvenser. Man oroar sig inte just nu och glömmer bort problemen som dyker upp först långt fram i tiden, när man minst anar det.
Själv tömde jag mitt Facebook-konto på privat information i helgen. I fortsättningen kommer jag att använda det enbart som kontaktnät.
Källa: Facebook and Others Caught Sending User Data to Advertisers
måndag, 17 maj 2010, 19:40
En del spår att framtiden för e-post ser dyster ut med tanke på alla sociala medier som är på framfart. Och det är väl inte konstigt. Att kändisar i USA har fler följeslagare på Twitter än Sverige har invånare säger väl en del.
Det här är vad jag tycker…
För det första. E-post är en öppen standard och en fri kommunikationskanal. Ingen äger e-post och ingen bestämmer hurvida du får och inte får nyttja kanalen.
En av de grundläggande tankarna med internet, förutom fri information, var gemensamma och globala standarder för kommunikation. E-post bygger på dessa värderingar. Dagens sociala nätverk däremot bygger på egna standarder och är privatägda, slutna system.
De största sociala medierna idag är företag där personer med ekonomiska intressen står bakom. De bestämmer hur du får använda tjänsten och de kommer alltid att vända det till egen fördel.
Öppna standarder som e-post försvinner aldrig medan exempelvis Facebook kan gå omkull, köpas upp eller ändra inriktning vilken dag som helst.
För det andra. Det krävs alltid en e-postadress var än du registrerar dig på internet. E-post är en primär del av internet. Alla tjänster behöver en e-postadress att skicka användarnamn och lösenord till samt kvitton. Inget socialt nätverk har lust att skicka användarinformation till ett annat konkurerande socialt nätverk.
För det tredje. E-post är ett arbetsredskap. Ett sätt att distribuera konfidentiell företagsinformation. Något som sociala nätverk aldrig kommer få förtroendet att få leverera.
Sociala nätverk som Facebook är här för att regera, ett tag. Precis som Lunarstorm. Men längre än så tror jag inte det håller. De sociala nätverk som kommer att leva kvar länge är de som planerats långsiktigt, är integrerarbara och strävar efter gemensamma, öppna standarder. Och där man dessutom värnar om den privata integriteten. Alternativ som dessa har för övrigt börjat titta fram.
Just därför tror jag e-post är en av de kanaler som fortfarande står sig efter att stormen lagt sig. Många andra däremot, kommer att falla.