tisdag, 26 juni 2012, 22:47
Checklista på bekräftelsemail och Compost Marketing
I morgon smäller det. Jag ska prata en stund på Compost e-postseminarium. Jag ser väldigt mycket fram emot det eftersom Compost är så inriktade på e-handel och e-post. De pratar inte bara om nyhetsbrev utan fokuserar mycket på hur personen tas om hand med olika händelsestyrda mail, ofta triggade utifrån något personen gjort på webben tex.
Compost arbete med e-handel passar väldigt bra med det jag gör både inom e-post men också inom Mystery eShopper. I mitt och Lenas arbete med att testa e-handelsverksamheter får vi se många olika typer av mail. Bekräftelsemail på köp, varan är packad/levererad, utvärderingsmail, nyhetsbrev, kundtjänstmail mm ger oss en bra bild av hur väl alla e-postutskick från ett företag är synkroniserade. Det ska jag berätta om i morgon. Jag har gjort en checklista på ingredienser man ska ha med i sitt bekräftelsemail. Varsegod!
Visa att kunden gjort helt rätt som köpt från dig
- Använd en giltig svarsadress (undvik no-reply)
- Påminn kunden i ämnesraden vem du är och vad syftet med mailet är
- Tacka kunden oavsett hur stor eller litet köpet är
- Förekom kundens alla frågor så gott det går och se till att tillgång till svaren finns
- Uttryck informationen kort och koncis så kunden snabbt får överblick. Korta meningar, gärna punktlistor
- Tydliga ”call-to-action”. Vad ska kunden göra härnäst?
- Personalisera om så bara på enkel nivå
- Var tydlig med logga så igenkänningsfatorn är hög och omedelbar (spammare skickar mail som ser ut som bekräftelsemail)
- Inkludera all information så att byte eller annan ändring blir enkel
- Visa policy och att du värdesätter informationen om kunden och kommer använda det till fördel för kunden
- Visa alla köpvillkor och annan information som får kunden att känna sig trygg (eller visa hur de får tillgång till den informationen)
- Tydliga länkar till hemsidan
- Ha brev i HTML gärna med bilder
- Ha gärna erbjudanden efter att du gett värde och se till att det är relevant
Lovar att lägga upp bilder efteråt. Hjälp mig någon att komma ihåg att ta bilder.
Sarah@@@@@