måndag, 18 januari 2010, 16:59

Exempel på nyhetsbrev

Ofta vill man pressa in så mycket information som möjligt i sina brev. Det passar inte e-postmarknadsföring riktigt. När mottagaren upplever att något ”besöker” deras inkorg så behöver designen vara betydligt mer nedskalad för att vara tilltalande. Till skillnad från en hemsida där besökaren har varit aktiv i att söka upp den sidan. I det fallet ”tål” besökaren betydligt mer information. Hittade detta nyhetsbrev på CampaignMonitor som inte är rädd att ha mycket luft i brevet och de har hittat en tydlig grafisk profil genom hela brevet.


Den gröna bakgrundsfärg en går igen i rubrikerna och i länktexterna. Bilderna ligger ute till höger och de ligger kant i kant med brevet. Allt i brevet är kanske inte helt optimalt för alla e-postklienter men det syns med en gång när man lagt ner lite extra tid på att göra ett trevligt utseende.

Prova att skala bort allt som går i brevet och bygg om det med mera luft och konsekvens. Därefter frågar ni er själva om det som är kvar ger värde för läsaren. Då är jag säker på att ni har kommit en bra bit på vägen. Lycka till.