måndag, 5 oktober 2009, 19:55

Dåliga exempel på nyhetsbrev

Som den e-postnörd jag är så ryser jag av obehag när följande exempel dimper ner i min inbox. Att vi 2009 lyckas med att skicka så pass fel information får man faktiskt säga är en prestation. Jag brukar berätta om ett nyhetsbrev som jag själv får.
När man får beskedet att man ska bli mamma händer det märkliga saker med ens intressen. Plötsligt slukar man all information som har med graviditet och bebisar att göra. Så även jag. Bland annat så prenumererade jag på nyhetsbrev och rabattkuponger från ett blöj-och barnmatsföretag. (Eller vad det nu heter, ni hör säkert min irritation redan). Jag får fortfarande erbjudanden på blöjor för 6 månaders bebisar och min dotter föddes i maj, 2001!!!! Hon går i andra klass och slutade med blöjor för många år sedan. Känner jag att det företaget är intresserad av mig som kund? Att de anstränger sig för att ge mig rätt information? Jag har försökt avprenumerera mig ett antal gånger och mailat till dem. Då får jag till svar att de inte kan hitta min adress.
Nedan följer några fler sämre exempel med motivering.

Trevligt erbjudande som kom kring sportlovstider. Förvånansvärt billigt och har jag inte hittat på något eller att de planer jag haft ändrats, så kommer detta mycket lägligt.

Det är bara det att datumen som de här erbjudandena gäller passade bara dem som bor i Göteborg eller Sthlm. För mig som bor i Malmö kom erbjudandet en vecka för sent.
Jag gillar detta företag trots ett lite tråkigt misstag. Men jag har i alla fall köpt flera resor av dem. Tyvärr så får jag, ungefär, en gång om året ett erbjudande om att flyga från Arlanda ner till Köpenhamn och bo på hotell. Eftersom jag köpt resor från dem så har de information om att jag bor i Malmö. Vi har en bro som gör att vi kan ta oss till Köpenhamn på 20 minuter och lika snabbt hem igen… Jag vill inte flyga från Arlanda och jag behöver inte ett hotellrum.


Ett klassikt exempel på någon som köpt min adress och inte har en susning om mina intressen.
Jag är inte intresserad av Sthlm games och jag är inte intresserad av simning. Jag har mailat ett antal gånger både till dem och till deras e-postleverantör och frågat hur de har fått tag på min adress. Utan att få svar men fler och fler mail skickas de till mig.

RÄtt information för en ensam kille på 30 år som bor i en lägenhet mitt i Malmö och ändå har visat ett intresse för att få nyhetsbrev från detta varuhus? Så tråkigt att man inte tar vara på hans intresse. Kommer han att läsa flera av deras brev. Nej, han avprenumererade sig efter detta utskick.
Detta företag gör vardagen på kontoret mycket enkelt för oss. De levererar frukt, mjölk, kaffe, te mm. De vet precis vad vi beställer. Samma beställning som aldrig ändras. Ändå får vi erbjudanden på varor som definitivt inte passar vårt kontor. Trist när man skulle kunna göra så mycket mer.
Jag låter säkert hård och en smula elak när jag lägger upp dessa exempel. Men jag blir så upprörd när vi är så slarviga med denna kommunikationskanal. För jag VET hur enkelt det är att göra rätt och jag VET vilka fantastiskt goda resultat man kan skörda om man bara lägger ner lite mer tankeverksamhet. Och visst blir det mer påtagligt när man förstår hur det uppfattas av mottagaren? Snälla, hjälpa mig att höja nivån på e-postmarknadsföring i norden.

Dessa nyhetsbrev får alla betyget 2 av 5 hjärtan.