fredag, 23 april 2010, 11:25
Engagera dina sömniga kunder via e-post
Som programutvecklare vill man förmodligen ha med sig alla användare på nya versionen av programvaran och bli av med de gamla användarna efter en tid.
Kunder som envist klamrar sig fast vid gamla versioner kostar fortfarande pengar i form av underhåll, programuppdateringar och support.
Flying Meat, som har ett ganska trevligt och mindre avancerat alternativ till grafikprogrammet Photoshop, tycker jag gör helt rätt.
De håller koll på kundernas tidigare köp (även dem som köpt via återförsäljare) och erbjuder efter ett år, alla som inte uppgraderat till senaste versionen, att uppgradera för en struntsumma (70 kr).
Mailet är enkelt och tydligt. Det finns ingen anledning att försöka pressa den oengagerade bakåtsträvaren på mer pengar. Det är bättre att få med honom (eh, mig) på tåget, enkelt och billigt, via e-post.
Med ett fantastiskt erbjudande som detta väcker man intresset till liv igen och blir snabbare av med de gamla versionerna av produkten.
Trots att brevet ser en aning blekt ut tycker jag det förtjänar 4 av 5 hjärtan. Budskapet och erbjudandet väger helt klart upp.