onsdag, 26 maj 2010, 09:55
Ett svenskt nyhetsbrev och en amerikansk ninja
Jag tänker jämföra två nyhetsbrev. Det ena nyhetsbrevet kommer från svenska Loopia och det andra från amerikanska The eMail Guide.
Nyhetsbreven är ungefär lika långa och har liknande syften. Breven är innehållsrika och levererar många tips och ideer kring vad företagen kan bäst. Loopia är Sveriges främsta leverantör av webbhotel och domännamn och The eMail Guide vill gärna vara främst på e-postmarknadsföring. Loopia har fått utmärkelsen ”Sveriges bästa webbhotel” och the eMail Guide liknar sig själva vid ninjor på e-post.
Som det tydligt framgår här nedan är breven väldigt långa. Så långa att jag fått klippa dem i tre delar och lägga upp dem i spalter för att visa.
Loopia
The eMail Guide
Hur har de då löst det här med att presentera mycket innehåll i ett litet e-postfönster?
Om vi kollar på Loopias brev så bygger det på en enda lång spalt. Brevet är smalt, 550 pixlar, och det finns inget som distraherar i toppen förutom en annons som ligger till höger. Och de har en tydlig innehållsförtecking över hela brevet.
Brevet från The eMail Guide är väldigt likt i upplägg, fast 100 pixlar bredare. Det bygger också på en spalt och det ligger en annons på samma ställe som i Loopias brev. Men det saknar innehållsförtecking. Dessutom har man ett siduvud uppdelat i flera block som innehåller länkar och slogans.
Jag tycker det Loopia gör är bra. Innehållsföreteckning är ett måste om man ska skicka så här mycket i ett mail. Nyhetsbrevet skickas lagom ofta och med bra tips. Designen är enkel och stilren, typsikt nordisk. Det finns inte mycket mer att påpeka.
Tre hjärtan får Loopia:
Ninjorna däremot lägger fälleben på sig själva. De förlitar sig på att jag ska scrolla igenom hela brevet för att skaffa mig en uppfattning om vad de levererar. De har förmågan att leverera mycket och ofta, men är dåliga på att strukturera. Speciellt sidhuvudet känns rörigt.
Två hjärtan får The eMail Guide: