tisdag, 12 januari 2010, 17:44

Marknadsför ditt nyhetsbrev med social media

Om din e-postleverantör saknar inbyggd funktionalitet för att till exempel twittra nyhetsbrevet eller posta det som status på Facebook, är det ganska enkelt att göra själv.

Men undvik de färdiga lösningar som finns att ladda hem för hemsidor, de fungerar inte i e-post.

Se först till att he en unik, bestående länk för nyhetsbrevet. Om webbversionslänken som ditt e-postverktyg genererar inte är bestående kan du helt enkelt lägga upp en HTML-version av brevet på hemsidan.

Sen är det egentligen bara att googla efter de länkar du behöver.

Twitter-länkar ser ut så här:
http://twitter.com/home?status=länken_till_brevet

Facebook-länkar så här:
http://www.facebook.com/share.php?u=länken_till_brevet

Där det står ”länken_till_brevet” klistrar du såklart in din egen nyhetsbrevslänk.

Sen är det bara att lägga in länkarna i nyhetsbrevet. Ett väldigt effektivt sätt att låta andra sprida intresset för ditt nyhetsbrev och fånga upp nya prenumeranter.

Snygga och gratis ikoner för social media finns här.