Alla inlägg i kategorin ‘Blandat’

fredag, 1 oktober 2010, 12:38

E-postformel

Det kan vara svårt ibland att tänka sig att e-postadressen faktiskt har ett riktigt värde. Hur räknar man ut det?

Jag och Christopher har gjort en presentation med tre bilder som jag tror förklarar hur ni ska kunna räkna ut ett snittvärde på varje adress. Nu är det dags att använda statistiken mer än att bara titta på öppnade brev och hur många som klickat.

För att få ut formeln behöver ni tar reda på svaret till tre frågor:

Detta är bara ett exempel, så klart. Så delar ni siffran som visar hur mycket ni får in på er e-postmarknadsföring på ett år med siffran som berättar hur många prenumeranter ni har. Det multiplicerar ni med hur länge era prenumeranter stannar kvar på listan eller så länge de behåller adressen i snitt. (För länge sedan behöll man i snitt en företagsadress i två år. Men det var snittet för USA för 3 år sedan)

Då får ni alltså ut värdet på era enskilda e-postadresser. Ska vi ta det ett snäpp vidare?

Ok, då. Det här är ett exempel på hur jag skulle använda mig av e-postmarknadsföring för att förbättra mina siffror. Jag behöver ha konkreta siffror för att veta exakt vad jag ska jobba med.

I det här fallet skulle jag aktivt arbeta med att höja den siffran som visar vad jag tjänar. Testa olika erbjudanden, rubriker, tidpunkt när brevet ska gå ut och naturligtvis arbeta med att segmentera för att höja förtjänsten genom e-post.

Sarah@@@@@

fredag, 17 september 2010, 18:45

Träffar e-postleverantörer

Det känns så roligt att vara så uppvaktad av e-postleverantörer. Tack alla! Det som känns ännu roligare är att många av dem gärna vill bli testade av oss så att ni läsare som arbetar med e-post får en bild av vad som finns på marknaden.

Inom kort kommer ni att få en recension på både Composts verktyg som heter Carma och på Web Powers verktyg som heter DM delivery. Carma testar vi just nu och jag är mycket förtjust i att jag fått sån bra hjälp samt att de har en person som sitter och aktivt arbetar med leveransbarhet. Nästa vecka ska jag träffa Netoptions och titta närmare på deras verktyg som heter Bizwizard. Så är ni i tagen att byta eller välja system så kommer flera recensioner att följa inom det närmsta.

Det man dock ska komma ihåg är att jag och Christopher som har arbetat för ett annat e-postverktyg tidigare så är vi ganska insatta i alla termer och regler kring e-post. Vill ni ha hjälp utifrån er specifika situation så är ni naturligtvis välkomna att kontakta mig eller Christopher så hjälps vi åt.

Först ut ska jag berätta lite om min träff med Web Power. (Först lite mat bara och en bild på mig så det inte bara är text i detta inlägg)

Visst ser jag och min kollega, Mattias, naturliga ut med Göteborgs ”läppstift” i bakgrunden?;)

Sarah@@@@@

måndag, 13 september 2010, 22:03

Preparing for launch

söndag, 12 september 2010, 22:29

Bättre sök- och mailhantering

För ett par år sedan skrev Sarah en bra arikel om spam där hon påpekar problemet med överfulla inkorgar. Här är ett utdrag:

Enligt en svensk undersökning från två större företag så får personer i ledande ställning upp till 400 brev varje dag. Har man då tid att kategorisera sina brev i ”mycket bra”, ”bra”, ”halvbra”, ”inte så bra” …? Nej, det blir antingen ”bra” eller ”dåligt” och i värsta fall ”bra” eller ”spam”.

Vilken av de kategorierna hamnar ditt brev i?

Precis som Sarah skriver slutar det ibland med att man får sitta och markera mailen, ett i taget, som antigen ”bra” eller ”spam”. Det blir för mycket helt enkelt.

Men nu har Google äntligen lanserat en lösning för att råda bot på detta. De kallar lösningen för ”Prioriterad inkorg” eller ”Priority Inbox” och det har säkert inte undgått den som använder Gmail.

Priority Inbox sorterar ut mailen i tre sektioner: ”Viktigt och oläst”, ”Stjärnmärkt” och slutligen ”Allt annat”.

Jag har själv aktiverat funktionen och tycker den verkar riktigt bra. Det ställer högre krav på avsändaren och underlättar för mottagaren. Mitt i prick!

Googles nya sökmotorlösning ”Instant” har en liknande uppgift – att leverera relevant innehåll till användaren snabbt och smidigt. Googles senaste lösningar utgår från användarens behov. Man är stressad och bombarderas dagligen med spam och reklambudksap av alla slag. Bättre sök- och mailhantering är precis vad vi behöver, även om det nu inte löser det egentliga problemet med spam och dåliga nyhetsbrev.

Jag jobbar själv med både e-postmarknadsföring och sökmotoroptimering och det är väl egentligen så att Googles nya lösningar gör det svårare för mig och mina kunder, som vill sälja. Men jag är samtidigt väldigt mån om att inte bidra till just spam. Köpta länkar för att hamna högt i sökmotorerna och köpta e-postadresser är något jag tar avstånd från. Jag tycker därför att Google är på rätt spår.

Sätt användaren i fokus och skit i lata marknadsförare!

Kör man rent spel och har ett bra, relevant budskap kommer man att nå fram. Iallafall så länge man samtidigt är villig att anpassa sig och lära sig något nytt.

Läs mer om Googles nya lösningar om du har missat dem:

fredag, 10 september 2010, 09:34

E-post fakta

Jag försöker med jämna mellanrum att titta på fakta kring e-post för att få en övergripande koll på hur det ser ut världen över. Jag blir förvånade själv varje gång jag ser hur mycket spam som skickas.

*160 biljarder mail skickas varje dag. 97% av dem är spam. Spammare får ett svar på vart ”12 miljonte” mail… (vet inte ens om man säger så) Ändå gör det en liten förtjänst på det svaret.

*Queen Elizabeth of Britain skickade sitt första mail 1976. med tanke på att det första mailet skickades 1972 så får man säga att hon hänger med bra.

* 75% av vuxna föredrar e-post framför chatt som msn eller liknande. 75% av tonåringar föredrar chatt före e-post.

*Onsdagar visar enligt den här undersökningen har bäst click-through-rate på 3.9% för nyhetsbrev.

Vill du läsa mer häpnadsväckande fakta så klicka här. B la hur mycket tid dina anställda lägger på att hantera sin mailbox…. huuu:).

Längst ner till vänster på den sidan listar de vilka som besöker sidan. Det kändes lite märkligt. Bra eller dåligt? (Förmodligen är det vardagsmat i framtiden och jag skrattar åt detta inlägg)

Sarah@@@@@