söndag, 21 mars 2010, 12:43

Vad är spam för dig?

Den här artikeln författades av Sarah Wittbom för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.

Spam är ett ord som klingar negativt för de allra flesta. Att vårt nyhetsbrev skulle klassas som spam skulle vara en direkt förolämpning.

Men det är mycket som tyder på att vi delar upp mer och mer av det som hamnar i vår inkorg i svart eller vitt. Och med ett tempo i inkorgen som skruvas upp allt mer är det helt förståligt. Enligt en svensk undersökning från två större företag så får personer i ledande ställning upp till 400 brev varje dag. Har man då tid att kategorisera sina brev i ”mycket bra”, ”bra”, ”halvbra”, ”inte så bra” …? Nej, det blir antingen ”bra” eller ”dåligt” och i värsta fall ”bra” eller ”spam”.

Vilken av de kategorierna hamnar ditt brev i?

För att lära oss lite mer om vad våra läsare anser är spam så gjorde vi en undersökning i förra nyhetsbrevet. Missade du den så kan du se den här.

Första frågan löd ”Får du nyhetsbrev du inte tackat ja till?” Hela 57 % svarade ”Ja, det är ett problem”. Vad de svarande anser är ett problem kan vi inte med säkerhet veta men förmodligen så upplever de att de får fler än ett brev som de inte tackat ja till. Annars hade det förmodligen inte upplevts som ett problem.

Påverkar detta när det är dags att anmäla sig till nyhetsbrev? Vi ställde frågan ”Drar du dig för att anmäla dig till ett nyhetsbrev på grund av att du bekymrar dig om för mycket mejl i din inkorg”?

Det dominerande svaret löd ”Ja, jag utvärderar om jag verkligen vill ha det” (71 %). Men å andra sidan så svarade 83 % att vissa av de brev som de får, och har tackat ja till, håller hög kvalitet. 9 % säger ”Ja, de kanske har hög kvalitet men de är inte relevanta för mig”.

Att så många tycker att vissa brev håller hög kvalitet kanske helt enkelt beror på att de är mer selektiva med vilka brev de anmäler sig till.

I den sista frågan ville vi komma åt komma pudelns kärna och frågade ”Vad är spam för dig?”. Där kunde respondenterna välja mellan svarsalternativen…

a) Allt jag inte tackat ja till

b) Rena viagramail och andra suspekta erbjudanden

c) Brev som inte håller vad de lovat.

Inte helt överraskande svarade 55 % ”Rena viagramail och andra suspekta erbjudanden” men så många som 31 % svarade ”Allt jag inte tackat ja till” och 14 % ”brev som inte håller vad de lovat”.

Vad kan vi dra för slutsatser av detta?

Vi ska självklart inte skicka till kontakter som inte tackat ja till våra brev. Att vissa skickar utan att få ett ja tack har lett till att många utvärderar om de verkligen vill ha brevet eftersom de redan får så mycket brev. Vi får alltså ta konsekvenser nu av att vissa inte sköter detta helt etiskt. Många kanske hade haft fler prenumeranter om alla var noga med att bara skicka till godkända adresser och strävade efter att ge det innehåll som de har lovat.

Att 14 % svarar att de anser att brev som inte håller vad det lovar är spam är oroväckande. Vi behöver helt enkelt skicka mer relevanta brev och ge våra läsare det som vi lovat vid anmälningstillfället.

Att skicka till personer som inte tackat ja ses som spam av hela 14 %. Det upplevs alltså av en stor del som spam när man inte fått chansen att tacka ja. Mer badwill än goodwill.

I kommentarsfältet för frågan ”Vad är spam för dig?” fick vi ett svar som knyter samman vad många av er säkert tänker. Svaret löd ”Utskick från avsändare till vilka jag saknar relation sedan tidigare eller där kontakten inte känns relevant för min yrkesroll. Vilket självfallet även innefattar alla dessa uppenbara ’hamnar-jag-bara-i-tillräckligt-många-inboxar-kanske-jag-säljer-något’-mail …”

Du undrar kanske varför det heter spam, förresten? Jo, den verkliga innebörden för ordet är egentligen något helt annat.

SPAM är ett varumärke eller produktnamn för konserverad skinka (burkskinka) från Hormel Foods. SPAM lanserades på 1940-talet då det var ont om råvaror. Det var en konserv som var populär bland amerikanska soldater under andra världskriget. ”Järnladyn” Margaret Thatcher lär ha kallat konserven för en ”delikatess från krigsåren”. Namnet SPAM föddes under en pristävling 1936, då konservfabrikens ägare Jay C Hormel ville ha ett ”alert” och slagkraftigt namn till sin nya produkt. Namnet som är en sammandragning av spiced ham (kryddad skinka), kläcktes av skådespelaren Kenneth Daigneau. SPAM var skräpmat ansåg många. Av detta myntades även uttrycket ”Something Posing As Meat” (något som utger sig för att vara kött). Intressant, eller hur? Det är faktiskt komikergruppen Monty Python som har gett namn åt Internetföreteelsen, som på svenska kort och gott heter skräppost.