söndag, 12 september 2010, 22:29
Bättre sök- och mailhantering
För ett par år sedan skrev Sarah en bra arikel om spam där hon påpekar problemet med överfulla inkorgar. Här är ett utdrag:
Enligt en svensk undersökning från två större företag så får personer i ledande ställning upp till 400 brev varje dag. Har man då tid att kategorisera sina brev i ”mycket bra”, ”bra”, ”halvbra”, ”inte så bra” …? Nej, det blir antingen ”bra” eller ”dåligt” och i värsta fall ”bra” eller ”spam”.
Vilken av de kategorierna hamnar ditt brev i?
Precis som Sarah skriver slutar det ibland med att man får sitta och markera mailen, ett i taget, som antigen ”bra” eller ”spam”. Det blir för mycket helt enkelt.
Men nu har Google äntligen lanserat en lösning för att råda bot på detta. De kallar lösningen för ”Prioriterad inkorg” eller ”Priority Inbox” och det har säkert inte undgått den som använder Gmail.
Priority Inbox sorterar ut mailen i tre sektioner: ”Viktigt och oläst”, ”Stjärnmärkt” och slutligen ”Allt annat”.
Jag har själv aktiverat funktionen och tycker den verkar riktigt bra. Det ställer högre krav på avsändaren och underlättar för mottagaren. Mitt i prick!
Googles nya sökmotorlösning ”Instant” har en liknande uppgift – att leverera relevant innehåll till användaren snabbt och smidigt. Googles senaste lösningar utgår från användarens behov. Man är stressad och bombarderas dagligen med spam och reklambudksap av alla slag. Bättre sök- och mailhantering är precis vad vi behöver, även om det nu inte löser det egentliga problemet med spam och dåliga nyhetsbrev.
Jag jobbar själv med både e-postmarknadsföring och sökmotoroptimering och det är väl egentligen så att Googles nya lösningar gör det svårare för mig och mina kunder, som vill sälja. Men jag är samtidigt väldigt mån om att inte bidra till just spam. Köpta länkar för att hamna högt i sökmotorerna och köpta e-postadresser är något jag tar avstånd från. Jag tycker därför att Google är på rätt spår.
Sätt användaren i fokus och skit i lata marknadsförare!
Kör man rent spel och har ett bra, relevant budskap kommer man att nå fram. Iallafall så länge man samtidigt är villig att anpassa sig och lära sig något nytt.
Läs mer om Googles nya lösningar om du har missat dem: