fredag, 11 februari 2011, 18:33
Vad ska ni tänka på när ni väljer e-postleverantör?
Jag skulle egentligen vilja sammanfatta det i dessa punkter:
Val av e-postleverantör
- Kartlägg vilka e-postutskick som ska göras
- Träffa supporten/kontaktpersonen
- Ger e-postleverantören er en vision som passar?
- Integrationer?
- Fråga efter policy
Välj rätt e-postleverantör (PDF)
Vad betyder då detta? Tittar vi på första punkten så menar vi att ni ska titta på alla era e-postutskick (bekräftelsemail, tipsa-en-vän-om-en tjänst/produktmail och nyhetsbrev mm) och fråga om leverantören hjälper er sätta upp alla dessa. Här kan det nämligen bli en helt annan prislapp om ni inte inkluderar alla utskick.
Andra punkten. Be att få träffa eller prata med den person som ska ta hand om er efter att ni skrivit på ett avtal, inte bara en säljare. När ni träffar den personen kan ni avgöra om de uppfyller den tredje punkten. Den personen kan nu visa er om han/hon förstår vart ni vill komma med er e-postmarknadsföring. Kan han eller hon hjälpa er hitta nya mål och är han/hon entusiastisk och vill att ni ska lyckas?
Den fjärde punkten talar om ”integrationer”. Nöj er inte med att de ger er ett öppet API: Missförstå mig inte, det är bra, men hur HJÄLPER de er att använda det. Kostar det extra och i så fall hur kommer det begränsa er?
Sista punkten: Fråga efter leverantörens policy. ALLA kommer att säga att de inte arbetar med köpta adresser, men var lite finurlig och fråga om ni får skicka till era köpta adresser… Säger de ”ja”, så har det inte en bra policy. Då skickar de spam.
Vill ni omförhandla eller om ni ska köpa ett verktyg för första gången: ladda ner vårt schema genom att klicka på länken ovan och sätt er ner och gör ett bra förarbete innan ni intervjuar möjliga leverantörer.
Sarah@@@@@