onsdag, 26 januari 2011, 12:34
Relevant e-postmarknadsföring
Sarah har idag haft en föreläsning på Internet Expo i Göteborg, tillsammans med Robert Kimber på Compost. Föreläsningen var kring e-postmarknadsföring och att e-posten minsann inte är död. Men att vi måste bli bättre på relevant e-postmarknadsföring. Massutskickens tid är över, ingen vill ha spam.
I presentationen finns, bland mycket annat, en översiktsmodell för relevant e-postmarknadsföring. Vi benämner det som en resa från Nordpolen till Sydpolen. Lite så kan det kännas, en lång väg att gå, med många hinder och vägval.
Här nedan är modellen, som bygger på 5 steg/linjer.
1. E-poststrategi
Här måste du bestämma dig, ska du jobba med kampanjmarknadsföring eller individmarknadsföring? Massutskick eller mottagaranpassade utskick? Självklart är det senare valet det enda som är långsiktigt hållbart och det som vi alltid rekommenderar. Här bör du också komma fram till vad du har för mål och syfte med e-postmarknadsföringen.
2. E-postleverantör
Se till att välja en e-postleverantör som ger dig alla de rätta verktygen.
– Kan de leverera e-handelsintegrationer?
– Jobbar de aktivt med att förbättra din leveranskvalitet?
– Har du tillgång till all den statistik du behöver?
– Finns de vanligaste integrationerna med webben?
3. Inställningar
Hur du väljer att ställa in alla dina verktyg och funktioner är såklart avgörande för hur e-postmarknadsföringen kommer att te sig.
– Transaktionsmeddelandena, hur ska de se ut?
– Hur samlar du in dina prenumeranter och data?
– Är dina segmenterade grupper optimala?
– Har du vidarekopplingar till sociala medier?
4. Användarupplevelse
Oavsett hur avancerat och uträknat du har fått ordnat med den bakomliggande tekniken kommer resultatet påverkas av hur du presenterar allt för användaren och hur du behandlar denne som kund och mottagare.
– Vad skickas till kund vid ett köp i webbshoppen?
– Är anmälan till nyhetsbrev enkel och får prenumeranten några valmöjligheter?
– Hur behandlar du en aktiv läsare? Tillfredställer du denne eller får han eller hon samma behandling som den som aldrig öppnat ett brev?
– Om någon ständigt Twittrar vidare din marknadsföring. Uppmärksammar du dem? Belönar du dem?
5. Användare
Hur ser du på dina kunder och användare? Dem på andra sidan. Ser du dem som kund 1, 2, 3 och 4 eller ser du dem som Fredric, Sarah, Christopher och Louise?
Hur skulle du själv vilja bli bemött? Fundera på det.
Skaffar du dig en klar överblick och har alla bitar på plats blir arbetet med relevanta utskick betydligt enklare.