Förra veckan föreläste jag tillsammans med Robert Kimber på Compost. Inför föreläsningen så tittade jag och Lena, min kollega som ansvara för Mystery Shopper på nätet, lite närmare på svenska e-handlares nyhetsbrev. Segmenterar de? Vad är deras innehåll? Har de tittat på alla sina mail och satt samma språk, design och inkluderar de och rättar något innehåll utefter all den information som de faktiskt har på sina kunder?
75% av 20 stora svenska e-handlare ber kunden att logga in, dvs de måste ha en profil och lämna från sig uppgifter om sig själva, innan de kan handla. De frågar efter, storlek, var de bor, hur många barn, ibland till och med vilka intressen de har. Dock är det bara 35% som gör någon form av personifierat innehåll och i nästan samtliga fall handlade det om att bara fläta in kundens namn i rubriken… någon gång kundnummer också.
65% låter inte kunden själv bocka i att de vill ha nyhetsbrevprenumeration när de skaffar sig kundinlogg… Så en fråga som poppar upp i mitt huvud till dessa e-handlare är: Varför tar ni ut så mycket information om ni inte vill använda det för att ta hand om kunder?
När vi sen tittade på innehållet så pratar samtliga brev alldeles för mycket om e-handalaren själv och deras erbjudande. På det här sättet så blir det väldigt enkelt för kunden att avprenumerera sig och faktiskt gå till en konkurrent. Kunden vill ha värde, tips, inspiration, kunskap utan att de måste handla något. Jag gillar tretti.se och deras korta filmer där de berättade vad som var skillnaden på induktionshäll eller en vanlig häll. Här är ett exempel på ett klipp där de förklarar vad kolfilter är:
Den här typen av information borde era nyhetsbrev också innehålla. Ta kunden i handen och låt dem känna sig trygg med att handla hos er och låt dem känna att de gjorde helt rätt när de handlat hos er. Det kan e-post hjälpa er med!
Efter ett kort uppehåll i bloggandet är dags igen!
Här kommer ett litet tips på e-postklient för er som använder Mozilla Thunderbird. Postbox bygger på just Thunderbird men erbjuder en mer organiserad inkorg.
Just nu sitter jag och testar Gina Tricots olika mail… Tyvärr är det inte så många mail de använder sig av. Nyhetsbrev kan jag till exempel inte anmäla mig till direkt på hemsidan. Däremot så gör de något som många andra e-handlare missar. Att använda sig av en HTML version istället för en texversion ger inte bara flera klick, ett trevligare utseende där kunderna faktiskt känner igen den grafiska profilen – det ger också e-handlaren, själv, statistik på vem som har öppnat vad och vad de har klickats på i brevet. Den fina finessen förlorar man om man bara skickar en textversion.
Alla ni som följer bloggen vet att jag tycker funktionen för att tipsa en vän, om en produkt eller vara, via e-post är något som borde utvecklas mer. Och jag har tusen idéer på hur man skulle kunna utnyttja denna fenomenala funktion ännu bättre.
För Jula och Clas Ohlson ser mailen ut så här när jag tipsar mig själv om en vara:
Jula
Clas Ohlson
Ganska tråkiga mail med länkar som det ska klickas på.
Gina Tricot ger dig möjligheten att skicka en hel önskelista eller en enstaka vara till en eller flera personer samtidigt.
När sen mailet når mottagaren så ser det mycket trevligt ut. Allt i HTML, så klart.
Om ni jämför Jula, Clas Ohlson med Gina Tricots brev. Vilket brev tror ni skulle vara det som mest sannolikt fick er att handla?
Så, utnyttja e-postkanalen och skicka trevliga HTML -brev som ger er möjligheten att ge mottagaren en trevlig upplevelse där de känner igen er och ni kan se statistiken.
Alla tre e-handlare borde bli bättre på är att fråga om de (som blir tipsade) vill prenumerera på deras nyhetsbrev, eller om de vill följa dem genom andra sociala medier, så de kan behålla kontakten med dem som blivit tipsade genom en vän. Förmodligen ger det fler prenumeranter än att han en anmälningsruta på hemsidan. Man blir trots allt tipsad av någon man har förtroende för. Förutsatt att man har ett nyhetsbrev… Det hoppas jag att Gina Tricot snart har och att de tydligt kommer visa det på sin hemsida.
Igår introducerade Facebook sitt nya ”moderna meddelandesystem” som ska kombinera e-post, SMS och chat i ett enda flöde. Alla meddelanden samlas i en ”social inkorg” där historik från alla användarkonversationer sparas. Grundidén påminner mycket om Google Wave.
Systemet kommer att integreras med mobila enheter, till exempel kommer det en ny iPhone app inom kort och alla som vill får en e-postadress @facebook.com.
350 miljoner använder meddelanden på Facebook och fyra miljarder meddelanden (inklusive chatmeddelanden) skickas dagligen.
I jämförelse har Gmail 193,3 miljoner användare, Hotmail 361,7 miljoner och Yahoo Mail 273,1 miljoner.
Det är ett intressant system som eliminerar spam, då konversationer sker mellan vänner och betrodda användare. Men vågar vi flytta alla våra kommunikationskanaler till ett nätverk som kontrolleras av ett och samma företag?