Alla inlägg i kategorin ‘Blandat’

tisdag, 11 maj 2010, 00:16

Tar Sociala medier över e-post på sikt?

Har sett denna ett par gånger. Titta gärna på hela men var särskilt uppmärksam från 1.50 och se vad som sägs…

Intressant, eller hur? Vad tror ni om e-post? Kommer andra medier ta över e-post?

måndag, 10 maj 2010, 23:51

Gör inte en Obama…

Enligt många förstå-sig-påare så skall USA:s president Obama vara den mest ”uppkopplade” och teknikvänliga presidenten någonsin!? Kanske inte så konstigt då han är den senaste och oavsett vilken bakåtsträvare som hamnar på posten så småning om så kommer det förhoppningsvis fortsätta att gå i den riktningen. Hur som helst så skall Obama enligt IDG ha sagt följande:

”Med hjälp av iPod, iPad, Xbox och Playstation, som jag inte vet hur man använder, så har information blivit både förvirrande och avledande. Det har blivit mer en form av underhållning istället för att vara ett verktyg som skapar möjligheter.”

I min värld är det inte så konstigt att saker och ting kan bli konfysa om man ger sig i kast med saker som övergår ens förstånd. Och Obama har inte slagit mig som en klensint man, speciellt inte i jämförelse… Läser man AFP:s originalrapport så får man dock en lite mer nyanserad bild och jag tolkar Obamas uttalande mer som att man bör vara mer och mer källkritisk i ett samhälle där information sprids som en löpeld. Och att man bör anpassa sig till detta snarare än att försöka stoppa förändringen. Detta bör i allra högsta grad appliceras på alla som arbetar med försäljning och marknadsföring. Hårdvara och mjukvara uppdateras, spelplanen förändras i snabb takt och nya målgrupper skapas. Den som anpassar sig bäst är den som vinner mest.

(Egentligen kanske rubriken skulle varit: Gör inte en IDG… – Men det hade inte varit lika iögonfallande.)

torsdag, 6 maj 2010, 15:00

Inte ansträngt sig tillräckligt

Fick precis det här i min inkorg:

Hej! Du är medlem i Club ******* och är nu utvald att delta i en kundundersökning. Vi vill veta vad just du tycker om Cluben och hur den ska utvecklas för att bli ännu bättre.

Mailet var ett rent textmail skickat från en ”obskyr-automatiskt-genererad-e-postadress@någont-slags-enkät-verktyg.se”.

Helt legitimt mail, för visst är jag med i Cluben, men det känns inte som att de ansträngt sig särskilt mycket.

Sådana enkäter orkar jag inte ens öppna.

De borde dessutom vara intresserade av att veta hur många som öppnar mailet men ignorerar enkäten. Med ett vanligt textmail får de ingen statistik på detta.

söndag, 2 maj 2010, 20:30

Strateg, en byrå i Örebro som arbetar med e-post.

I Onsdags var jag i Örebro och träffade Strateg. Vi pratade om e-post som kommunikationskanal, design i e-post och hur man utformar texter. Strateg är en byrå som arbetar med många B2B-företag så det blev en livlig diskussion kring hur man skaffar prenumeranter till sina kampanjer. Många intressanta frågor och alltid lika intressant för mig när jag får höra hur man jobbar rent konkret med e-post. Tack än en gång alla som lyssnade. Ett särskilt tack till Johan och Fredrik som lät mig komma!

fredag, 30 april 2010, 15:06

Bloggat om e-post: april 2010

Det har bloggats en hel del kring e-post den här månaden. Vi listar inte allt utan tar bara det mest väsentliga. Själv tycker jag speciellt om ”The Email Wars” som ofta har bra analyser och verkliga exempel. Campaign Monitor har alltid bra inlägg med mycket kod- och grafikexempel. Bra saker att ha koll på för den som skapar e-postutskick.

Bronto

Campaign Monitor

The Email Wars

Övrigt