Alla inlägg i kategorin ‘Blandat’
måndag, 12 juli 2010, 01:54
E-postverktyget MailChimp får nästa vecka ”Like-knappar” för Facebook som man kan lägga in i e-postutskicken. Statistiken för de sociala länkarna får en egen liten sida under rapportsektionen. Sånt gillar vi!
Fler Svenska e-postleverantörer borde snegla lite på vad MailChimp gör med sociala medier och e-post. Det är riktigt bra.
Mashable: Facebook “Like” Buttons Coming to E-mail Marketing
Jag kommer att uppdatera recensionen på MailChimp inom kort då de gjort en del större uppdateringar på senare tid. Själv gillar jag Campaign Monitor, men MailChimp är överlägset bäst just nu och kommer att få ett bättre betyg.
Vi kommer att testa fler e-postverktyg i höst. Sarah hittade bland annat ett nytt litet verktyg som såg intressant ut. Förmodligen testar vi det inom kort då det var gratis att använda för mindre utskick.
Gmail
I Gmail har man nu möjligheten att lägga in formaterad text och bilder i signaturen. Något vi själva eftersökte för ett tag sedan.
Mashable: Gmail Introduces Rich Text Signatures
Mark Brownlow
Jag tycker han skriver många bra artiklar. En av hans senaste, om e-post och framtiden, hittar du här.
I övrigt är det ganska lungt. Många bloggare har sommarstängt, men inte vi.
Nu ska jag försöka sova i en bastu. God natt.
Av Christopher Månsson
Kategori: Blandat
tisdag, 29 juni 2010, 16:55
Vi hade ett par underbara dagar förra veckan på Käringön. Syftet var att utvärdera årets Nordic E-Commerce Summit tillsammans med Voice Event. Två e-postleverantörer hade varsin dagning under eventet. Compost presentation finns här.
Har ni önskemål på talare eller ämnen till nästa år så bara maila mig.
På bilden har ni Niclas Mellbin och Gun Jansson Molin från Voice Event. Mattias Ekestena, Lena Nilsen och jag från Wipcore. Eftersom Kristian försåg mig med bilderna så valde han inte välja någon bild där han själv var med. Så, Kristian Hagset är fotograf.
(Och ja, jag har uppmärksammat att jag pratar på nästan varenda bild)
Sarah@@@@@
måndag, 14 juni 2010, 02:20
En typ av studsar som kan vara svåra att förstå är dem där du har fått rätt adress till mottagaren men denne har glömt nämna att adressen innehåller stora bokstäver.
Oftast spelar det ingen roll, men vissa mailservrar skiljer alltså på små och stora bokstäver för det som står före ”@”.
Exempel 1:
Jag skickar ett mail till e-postadressen christopher.mansson@iloveemail.se men kommer inte fram då adressen är
Christopher.Mansson@iloveemail.se. Mailservern i det här fallet skiljer på versaler och gemener. Jag får en studs som säger att mottagaren inte finns.
Exempel 2:
Jag får en studs på adressen cmansson@iloveemail.se då den egentliga adressen är CMansson@iloveemail.se.
Sådana här studsarna är svåra att reda ut och framförallt om man har en hel lista med studsar där adresserna stämmer, men ändå inte.
Värvar du e-postprenumeranter via telefon kan det alltså vara en bra idé att fråga hur e-postadressen ska skrivas.
Av Christopher Månsson
Kategori: Blandat
söndag, 6 juni 2010, 13:21
Ett annorlunda statistikverktyg för e-postutskick är Litmus Email Analytics.
Förutom traditionell öppnings- och klickfrekvens mäter och bedömer man aktivitet och delar upp mottagarna i tre segment. De som:
- Läser
- Skummar igenom
- Slänger ett öga och raderar mailet
Just denna typen av statistik är ju intressant.
Tanken är att ge dig svar på om mottagarna verkligen läser dina utskick och hur/var de läser. Man mäter till exempel fördelningen på:
- Skrivbordsklienter
- Webbklienter
- Mobila klienter
Värt att testa?
Av Christopher Månsson
Kategori: Blandat
onsdag, 2 juni 2010, 10:14
Allt fler frågar om det inte är uppfattas som negativt av mottagare när företag skickar nyhetsbrev med noreply@foretag.se.
En anledningen till att man har den typen av avsändaradress är för att slippa ta emot alla frånvaromeddelande mm när man gör ett större utskick. Vid ett tillfälle träffade jag ett företag som fick lov att anställa en ”sommarjobbare” för att rensa i alla meddelanden de fått från ett utskick. Noreply-adressen sätter er e-postleverantör upp åt er och ni kan lägga er tid på annat. MEN, hur uppfattas det av era mottagare att in inte vill ha svar – som ändå adressen säger.
Jag fick nyhetsbrev från Abercrombie & Fitch och kolla vad de gjort…
De har lagt till en rad längst ner ”svara till”, vilket skulle kunna kompensera att mottagare känner sig lite avhyst. Denna rad kanske inte alla ser och då kan det vara god idé att även vara tydlig med den i brevet. Och framför allt, ha en sektion längst ner i brevet där ni frågar vad de tycker om ert brev eller att de kan kontakta er på något sätt. Det kommer upplevas mycket positivt och ni har en stor chans att få kontakt och få hjälp att förbättra ert utskick.
Det diskuteras vilt om noreply-adressens vara eller icke vara. Christopher hittade detta för en stund sedan.
(Nu måste jag ta hand om alla spam jag får. Blir så fruktansvärt arg att man bara bombarderar mig med mail om kommande event och sommarpresenter som jag kan köpa. Vad jag vet så ska presenter vara kostnadsfria!! Inte nog med att de spammar utan att be om lov de vill att jag ska köpa en massa…. Skulle kunna namnge er allihop!)