måndag, 15 februari 2010, 13:45
Recension av e-postverktyg: MailChimp
The Rocket Science Group beskriver sig själva som ett gäng nördar från Atlanta, Georgia, i USA. De lanserade MailChimp 2001 med målet att göra e-postmarknadsföring enkelt och kul. Sedan 2007 har lösningen funnits tillgängligt globalt och idag har man över 80 000 användare.
Enkelt är det. Det är ganska rakt på sak och man har hela tiden en klar översikt på det man för tillfället jobbar på med. Men om det är kul vet jag inte om alla skulle hålla med om. Men de flesta apskämten är avstängda som standard så man kan ju helt enkelt låta bli att aktivera det värsta. Jag kan iallafall garantera att det är ett högst seriöst e-postverktyg bortsett från all ”monkey business”.
Registreringsprocessen
Man klickar på anmälan, fyller i ett formulär och 5 minuter senare sitter man i systemet och jobbar. Enklare kan det väl inte bli?
Prisplan
MailChimp är gratis att använda om man har 1000 prenumeranter eller mindre, dock med en liten stämpel i varje utskick som avslöjar att det gjordes med just MailChimp. Med gratisvarianten får man skicka 3000 mail per månad och när det är dags att betala kan man välja mellan två alternativ. Antingen betalar man per utskick; ett bra alternativ om man skickar oregelbundet. Eller så betalar man en månatlig kostnad vilket är lämpligt om man skickar mycket och ofta. Hur priset förhåller sig till andra leverantörer kommer att framgå i den översiktskarta som dyker upp här på bloggen längre fram.
Avändargränssnittet
Det grafiska användargränssnittet i MailChimp är oerhört välgjort. Man har lagt ner stort jobb på att skapa ett enhetligt tema som genomsyrar allt. Det kommer inte som en överraskning att The Rocket Science Group har jobbat med webbdesign innan MailChimp kom till. Från det att man registrerar sig som användare till det att man utvärderar sina utskick får man allt presenterat snyggt och prydligt. Gränssnittet känns väldigt modernt och lättanvänt.
Navigationen är uppdelad i fem sektioner. Översikt, kampanjer, listor, rapporter och autosvar. Ett ganska vanligt upplägg för ett e-postverktyg. Översiktssidan som är det första man ser efter inloggning visar de tre vanligaste stegen i tur och ordning.
- Skapa en lista
- Skapa en kampanj
- Kolla på rapporter
Intill de tre stegen finns videofilmer som beskriver respektive moment. Ovanför stegen uppmanar de den som är ny att anmäla sig till nästa webbinar där man får lära sig hur ett e-postutskick med MailChimp är enklare än att äta en banan.
Arbetsmomenten sker på detta sätt, stegvis, i tur och ordning. Alla arbetsmoment är i form av guidade turer. Man behöver sällan gissa sig fram till vad nästa moment är, utan kommer dit när man är klar med pågående. Det är helt enkelt svårt att göra fel.
Support
Skulle man tveka har man alltid en instruktionsfilm nära till hands inför varje moment. Det finns en sökbar kunskapsbank med information och tips och tricks och man kan när som helst anmäla sig till deras fortlöpande webinars. MailChimps artikelarkiv med praktiska exempel på vad man kan göra för att förbättra sina e-postutskick är stort och vältäckande.
E-postlistor
Här finns allt man kan önska. Förutom att importera, exportera och förbereda segmentering av mottagare får man möjlighet att bygga och designa egna anmälningsformulär, bekräftelsesidor, bekräftelsemail med mera. Listsektionen är väldigt imponerande. Man låter användaren skräddarsy allt relaterat till adresser och listor in i minsta detalj. Sektionen har stor nördvarning med mycket kod att rota i. Men det finns också visuella guider där man kan byggna till exempel egna formulär genom att bara klicka, dra, och släppa.
Utskick
Förutom traditionella nyhetsbrevutskick finns det möjlighet att göra splittester och utskick från RSS-flöden. E-postutskick kan göras med antingen egenkodade HTML-mail eller med färdiga mallar ur det inbyggda mallgallariet. Det finns 66 färdiga mallar med olika design anpassade efter olika syften och behov. Du kan även koda dina egna mallar om du vill slippa koda dina egna mail från grunden varje gång. Här finns med andra ord något för både nörden, den erfarne användaren och nybörjaren.
Uppföljning
Rapportdelen är snyggt och pedagogiskt uppdelad. Skickar du globalt ser du på världskartan var i världen man öppnat, en kul idé, och du får siffror från din bransch att jämföra dina resultat med.
Individrapport, alltså möjlighet att se vad enskilda personer har klickat på är tyvärr ingen standardfunktion i MailChimp utan finns som tilläggstjänst och kostar ca. 350kr.
En annan rapportfunktion som också kostar extra är test av mail i olika e-postklienter samt spam-test. Ofta kallad mail previews i andra e-postverktyg. Detta är ett typiskt test man gör innan man skickar skarpt för att verkligen få till ett, till 90%, optimerat utskick. För drygt hundralappen får du tre stycken av dessa rapporter.
Slutsats
MailChimp känns enkelt, stabilt och genomtänkt. Under de dagar jag arbetat med verktyget har det fungerat felfritt. Och då är jag avancerad användare som rotar ganska mycket i kod och inställningar.
Instruktionsfilmerna och artiklarna som hela tiden finns tillhands är pedagogiska och mycket användbara för den mindre erfarne användaren. För den som tidigare arbetat i ett e-postverktyg och kan terminologin skulle jag tro att inlärningströskeln är obefintlig.
Om jag ska påpeka en mindre bra detalj, finns verktyget inte på svenska. Iallafall har jag efter mycket letande inte lyckats byta språk på själv verktyget. Det verkar som att enbart vissa processer innehåller svenska översättningar.
En annan faktor som gör att MailChimp inte riktigt kan få högsta betyg är att vissa tjänster på rapportdelen kostar extra. Framförallt möjligheten att testa sina utskick är en trist extrakostnad som kostar 100kr efter var tredje test.
MailChimp i tre ord: snyggt, stabilt och hjälpsamt.
MailChimp får betyget 4 av 5 hjärtan.