onsdag, 12 september 2012, 11:41

Motivera läsaren till VARFÖR de ska ge dig mer information!

För en tid sedan besökte jag Blue Tomatos webbshop. Efter att jag klicka mig vidare till ”nästa” sida så poppar denna pop-overna upp.

Det tvistas mycket om popovers icke vara eller vara. Det har jag skrivit om här. Men om vi bortser från det så är detta riktigt bra. De motiverar mig som besökare att faktiskt lämna från mig min e-postadress och jag får något i utbyte. Sen är de mycket tydliga med att det är enkelt att avregistrera sig.

Hur som helst. I anmälningsprocessen ville de att jag skulle lämna mer information om mig själv så de kunde skicka mig mer relevant innehåll. Jag tyckte att jag inte hade tid med det och hoppade helt enkelt över de stegen. Efter ett par dagar får jag detta:

 

Min första tanke är: ”Nu har det blivit fel för jag fyller inte år idag”. Vilket är meningen, så klart, för Blue Tomato skriver” ”Sant, idag är jag inte din födelsedag. Men vi skulle vilja ge dig en födelsedagspresent ändå. Ge oss lite information om när du fyller år så ska vi skicka något för att visa vår uppskattning”.

Smidigt sätt att samla mer information om kunden. Blir glad när jag ser lite mer kreativitet kring att fråga om mer data istället för att ge läsarna order som jag sett allt för många gånger. Tänk alltid på att ni måste motivera och visa på fördelarna för läsaren i allt ni gör.

Sarah@@@@@