torsdag, 16 augusti 2012, 14:52

Är popup-fönstren tillbaka på bred front?

Har du också uppmärksammat att popup-fönstren rent generellt verkar vara tillbaka? Kanske du är lika skeptisk som jag till fenomenet?

Jag får fortfarande en väldigt obehaglig känsla i kroppen när jag besöker Aftonbladet, till exempel, och den där rutan från IKANO poppar upp. Tänk om jag inte får bort den eller tänk om något fastnar i min dator – något jag inte vill ha – tänker jag och klickar frenetiskt för att få bort fönstret. Och så irriterande det är när en ruta poppar upp och kräver svar på vad man tycker om hemsidan i fråga. Är inte det väldigt märkligt att man slänger en sån ruta i ansiktet på besökaren när han/hon inte ens hunnit titta på sidan?

Nåväl, den senaste tiden har jag sett att fler och fler e-handlare använder popup-fönster för att samla besökarnas e-postadresser. Särskilt amerikanska e-handlare. Så jag bestämde mig för att ta en närmare titt på fenomenet för att se vad det finns för kunskaper och erfarenheter om hur man ska göra och vilka resultat det ger.

Det de flesta använder är något som kallas popovers och inte popup.

Problemet med popup-fönster är inte att vi tidigare använde dem i ganska stor utsträckning, utan problemet var att vi använde dem på fel sätt och det har helt enkelt satt spår i oss. Vi har lärt oss att undvika de här rutorna, om vi inte till och med har blockerat dem. De innehöll ofta helt irrelevant information och var ett enda tjatade om att lämna ifrån sig en e-postadress eller om att klicka på en länk. Om vi mot förmodan gjorde det så gav det oss ingenting mer än irritation och frustration.

Ingen hade egentligen haft något problem med de här rutorna om de från början hade visat sig ge något av värde. Tänk på all bra information vi får när vi får upp en ruta samtidigt som vi för muspekaren över länkar eller hjälptecken/länkar. Det reflekterar vi knappt över.

Men vad är då skillnaden på popup och popovers?

Popup innebär att det kommer en ny ruta. En popup beordrar webbläsaren att öppna ett nytt fönster och därför kan också en webbläsare blockera detta. I Safari behöver jag bara klicka på ”Safari” och så finns ett alternativ där jag kan blockera hela fenomenet.

Popovers däremot innebär att en ruta lägger sig ovanpå sajten i samma fönster. Ibland blir då sajten bakom nertonad och mörk. Detta kan inte blockeras.

Är det rätt att använda något bara för att besökaren inte kan förhindra det? Skulle det rentav kunna irritera besökaren så mycket att de lämnar sidan? Ja absolut, om funktionen används på samma enerverande sätt som ledde till att nån uppfann blockera-pop-up-funktionen från allra första början! En funktion ska användas så att den fyller ett syfte och ger värde för besökaren; en hjälp till något bra för honom eller henne.

Välj rätt tidpunkt för popovers att träda fram

Om man skulle låta popup-rutan med förfrågan om registrering till nyhetsbrevet dyka upp lite senare – vad skulle hända då? Om man väntar tills besökaren har fått bekanta sig med shoppen och hittat intressanta produkter eller nyttig information – hur skulle det upplevas? Då kommer det sannolikt att upplevas som en service istället för ett oönskat intrång som bara irriterar besökaren.

Förslag på tidpunkter för popup-fönstrets uppdykande:

  • Efter ett visst antal sidvisningar
  • Efter ett visst antal sekundrar
  • Efter ett visst antal sidvisningar på särskilda sidor

Om innehållet på din sida är tips och trix eller artiklar i form av kunskap, så kanske en ruta poppar upp efter det att besökaren tittat på två artiklar. Då skulle en text förslagsvis kunna lyda: ”Få flera liknande artiklar kostnadsfritt direkt i din inkorg”. Ja, ni förstår vart jag vill komma.

Att få till en popover kräver en del kunskaper vad det gäller kodning, om det inte är så att din e-postleverantör erbjuder dig en färdig lösning. Det är ovanligt, men fråga din leverantör.

Definiera vad som ska trigga en popover

När ska en popover visas? Hur länge ska en besökare vara på sidan innan den visas? Hur länge vågar jag vänta (så att besökaren inte hinner lämna min sida)? På vilken sida ska popovern visas?

Här måste du undvika att använda popovers på samma sätt som de hemska popup-fönstren, ett sätt som ju gjorde att blockeringen av dem uppfanns. Du måste testa och se vilket innehåll och vilken tidpunkt som ger besökaren mest värde.

Du har säkert varit med om att en säljare i vanlig butik har frågat om du behöver hjälp när du faktiskt uppskattat det erbjudandet. Ett sånt tillfälle ska du leta efter också i din e-shop.

Kom ihåg att göra det tydligt, så att besökaren upplever att det är enkelt att klicka bort rutan! Visa också tydligt att de inte hamnat någon annanstans, utan att de fortfarande ser sidan svagt i bakgrunden.

Övervaka beteendet och glöm inte att göra det innan du testar

Innan du inför en popover är det viktigt att du har analyserat hur dina besökare rör sig på sajten och hur mycket tid de spenderar hos er. När du gjort det kan du testa en popover för att se om beteendet förändras av denna.

Sen ska du vara uppmärksam på:

  1. Hur påverkar detta antalet anmälningar till nyhetsbrevet och besökarnas ”prenumerationsbeteende”? Hur motsvarar dessa prenumeranter övriga prenumeranters beteende? Påverkar de öppningfrekvensen eller klickfrekvensen på något sätt om du jämför? Är det flera av dessa som rapporterar ditt brev som skräp? Hur länge stannar de som prenumeranter? Kan du se nån skillnad i köpbeteende?
  2. Hur påverkas besökarens surfvanor? Om de lämnar din e-handel på grund av din popover så tror jag inte du ska förvänta dig att de skriver till dig för att berätta det. De klickar bort dig, kanske för gott.

Du kan säkert komma på flera saker att vara uppmärksam på ifall du provar popovers. Kanske får det en massa positiva effekter, till exempel fler återkommande besökare eller fler sidhänvisningar.

Viktigt: Kolla upp med alla tänkbara leverantörer som har med hemsidan eller webbshoppen att göra så att ni inte bryter mot några regler. En popup är en sida utanför hemsidan – vilket en popover inte är – men försäkra er ändå om hur det ligger till med reglerna, så att eventuella problem undviks.

Du känner dina kunder bättre än någon annan och kan förmodligen avgöra om en popover är något för dem. Tänk noga igenom detta om du vill prova, och begrunda på vilket sätt du kan lägga upp strategin så att det blir så användarvänligt som möjligt ur alla aspekter. Det ska vara en fördel för din besökare – och det ska vara en uppenbar fördel. Därefter, testa, testa, testa, testa innan du broderar ut det ytterligare. Eftersom det bevisligen finns exempel på sidor som använder popovers och gör det fortfarande efter flera månader, så måste det finnas positiva effekter – i alla fall för dem.