torsdag, 29 april 2010, 21:33
HTML-brev i Outlook 2010
Det trevliga nyhetsbrevet från panic som jag postade igår ser ut så här i Microsoft Outlook 2010:
(klicka för att förstora bilden)
Det här är säkerligen dem på Panic medvetna om, men de bryr sig inte. Panics brev bygger på avancerad CSS-kod och är lite av en uppvisning på vad man kan ådstakomma i en e-postklient med stöd för moderna webbstandarder (exempelvis Apple Mail). Det finns en omfattande genomgång av deras experiment på Campaign Monitors blogg för den som är intresserad av e-postdesign:
What you can learn from Panic’s approach to email marketing
Windows-användare är dessutom inte Panics målgrupp.
Anledningen till att det ser hopplöst ut i Outlook 2010 är att e-postklienten, precis som sin föregångare Outlook 2007, inte renderar (ritar upp) mail med en webbläsarmotor. Man utnyttjar tekniken som ordbehandlaren Word använder.
Trist att Microsoft har valt att gå vidare med denna lösning, det finns inget att göra åt saken mer än att klicka på webbversionlänken och läsa nyhetsbrevet i webbläsaren istället.
Det är betaversionen av Outlook 2010 jag testar för tillfället, och jag tycker den nya versionen för övrigt är stökig. Det är ganska friskt pyntat med rattar, spakar, knappar och rullistor i nya Outlook (jag har inte gjort några inställningar eller anpassningar).
Exempelvis förstår jag inte varför man väljer att visa fyra stycken ”inbox” i vänstra sidopanelen. Det är på sätt och vis en och samma inbox, jag förstår detta, men långt ifrån alla kommer att förstå varför de får flera inboxar på en och samma e-postadress. Jag tycker inte det är en snygg lösning. Det här är dessutom den enklare hem- och kontorsversionen av Outlook 2010. Det är idiotiskt.
Varför vill man inte göra det enkelt för användaren?