lördag, 20 mars 2010, 13:23

E-postadressen är ett bevis på förtroende

Har precis lyssnat till ett webinar om leveranskvalité eller leveransbarhet. 20% av amerikansk, legitim e-post kommer inte fram.
5 faktorer togs upp för att säkerställa att man kommer fram till sina mottagare. Jag lägger upp länken här så fort jag fått den skickad till mig.
Bland annat så betonades vikten av att ta bort adresser från e-postlistan som har klickat i ”skräppostknappen”. Värdet av att autentisera så att man garanterar att man är den avsändaren man utger sig för att vara.
Hela webinaret började med att förklara det mest grundläggande när det gäller e-postmarknadsföring. För att få det du vill ha av dina prenumeranter så måste du ge det de vill ha först. Alltså, ge värde innan ni förväntar er att sälja! Att få e-postadressen är ett bevis på att ni fått en bit av mottagarens förtroende och du bör övertyga den nyblivne prenumeranten om att de gjort rätt när de delat med sig av adressen. Vid anmälningstillfället har du möjlighet att berätta vad den nye prenumeranten faktiskt får i utbyte mot adressen. Hittade den här rutan på Odla.nu när jag besökte deras hemsida.

Odla.nu

De ”säljer” in nyhetsbrevet genom att visa vad du får för att du delar med dig av din e-postadress. De sätter ett ganska högt värde på den. Dessutom talar de om att de tar vara på din adress genom att inte dela med sig av den till andra.

Seriöst och genomtänkt. Tänk genom ert eget flöde vid anmälningstillfället. Om ni visar, med en gång, att ni värdesätter e-postadressen så är jag ganska säker på att frekvensen på anmälningar ökar.

(Odla.nu har en trevlig sida som gör det oerhört enkelt att beställa fröer och lökar på nätet. Så enkelt att jag utan att förstå det hade beställt Dahlia-lökar. Nu kan jag i alla fall säga namnet på ytterligare en blomma förutom maskros;)