måndag, 11 oktober 2010, 21:24
Exponera mera, via e-post – nej tack
Här kommer ytterligare ett citat från proffsen på e-post, som tillägg till Sarahs tidigare inlägg.
Om du bestämmer dig för att skicka ut brevet oftare så bli inte rädd om öppningsfrekvensen minskar, totalt per månad kanske antalet klick blir detsamma. Ökat antal utskick kanske till och med dubblerar antalet besökare på webbplatsen tack vare den ökade exponeringen och marknadsföringen.
Hjärntvättarreklam. Att exponera ett och samma budskap tills folk hajar. Detta funkar även i e-post?
Jag har funderat på detta ett tag och var självklart tvungen att börja kolla lite på dem som kör denna taktiken.
Intresserad av sociala medier som jag är, eftersom jag jobbar med detta, anmälde jag mig till Social Media Examiners nyhetsbrev förra månaden.
Det här nyhetsbrevet är ett typiskt hjärntvättarbrev. Det utkommer varje dag och innehåller ett och samma reklambudskap dag efter dag, i månader.
Så här ser deras utskick ut i min inbox efter en månad:
Notera förresten den uppenbara missen, hur man upprepar både anvsändarnamn och datum i ämnesraden. Det som egentligen står i ämnesraden får aldrig plats.
Så här ser nyhetsbreven ut. En ny artikel varje dag plus att de hypar ett och samma event i varje brev:
Är det så här vi skulle vilja att alla som jobbar med nyhetsbrev går tillväga. Öka takten och exponeringen? Använda mailboxen som ett brevinkast? Jag tror inte på det för en sekund. Det funkar på reklamafischer på stan och på TV. Men att bli bombarderad i mailboxen så här, tror jag få uppskattar. Jag lyckades stå ut en månad, men sen blev det för mycket.
De hade varit intressant att se hur många avregistreringsklick de här får på sina brev.
Detta exempel är såklart extremt. 75% av innehållet är upprepning. Det finns dagliga mailutskick jag trots allt kan uppskatta. Resumés brev till exempel. Men då levererar de också nyheter.
Tre tips till dig som planerar att skicka dagligen:
- Förklara vid anmälan att det är ett dagligt utskick, annars riskerar du att få många avregistreringar pga missförstånd. Det förstör din statistik och antalet spam complaints riskerar att öka
- Glöm inte avregistreringslänken (lägg den gärna högt upp i brevet)
- Se till att det du levererar dagligen innehåller mer nytt och mindre upprepningar. Personligen tycker jag 75% måste vara nytt. Mer än 25% upprepning orkar man inte med.