söndag, 3 oktober 2010, 21:50
Köpmöjligheter enbart i bild?
Med risk för att vara tjatig men jag har så svårt att förstå varför de allra flesta säljande nyhetsbrev jag får fortfarande inte hänger med på det här med bilder i e-post. När man har mottagare som inte vill ladda bilderna eller många som inte vet att hur de tar bort funktionen för blockerade bilder så MÅSTE man designa e-post därefter. E-post är en kanal ni tjänar så pass bra på så det är värt den extra tid. Om ni vill ha belägg för det jag påstår så läser ni detta bums.
Fick en förfrågan av en person som ville veta vad jag tyckte om dessa säljande brev. Det var dessa brev:
Det andra exemplet var en e-handlare från Tyskland:
Så långt ser det ju ganska bra ut. Men om vi nu tänker på att 65% blockerar bilder… Vad får det då se?
Och så det tyska exemplet såg ut så här:
Ni förstår ju själv vad jag tycker om den här designen. Själv tar jag mig inte tid och laddar bilder och scrollar om det inte är något som direkt fångar min uppmärksamhet.
Nåväl, min uppgift för detta vara att utvärdera om breven är optimerade för försäljning. Tittar vi på det första exemplet hur det ser ut när det kommer till att köpa via brevet så ser det ut så här:
Tydliga knappar med en varukorg på. Priset är också helt klart. Bara skriker köp och det är enkelt och bra.
Det tyska exemplet ser ut så här:
Samma där, tydliga köpknappar. Vad pedagogiskt! Men hur ser det ut när bilderna är blockerade? Hur ser 65% av deras mottagare dessa meddelanden?
Första exemplet:
Helt plötsligt var det inte lika enkelt att köpa i detta brevet, eller hur?
Men tysken då, de har säkert koll på detta…
Nej, tyvärr så är de lika dåliga på detta. Finns inte en alt-text i det första exemplet och båda missar att ha en länk under deras kundvagn för dem som inte ser bilder. Min fundering blir när jag ser detta… Vill de sälja överhuvudtaget?
Jag måste säga till e-handlarnas försvar att man kan inte tänka på alla eventualiteter men de måste väl ha en byrå eller en e-postleverantör som känner till detta??
Två saker förutom det här med bilderna får mig att fundera varför ingen som har bättre kännedom säger ifrån. Att ha rubriker i röd text brukar vissa spamfilter känna av så det ska man undvika. I Adlibris brev finns en sökruta, god tanke men det fungerar tyvärr inte i alla e-postklienter.
Även om det inte alltid är så lätt att övertyga en kund om att de borde designa på ett visst sätt så är jag övertygad om att skulle de få se hur breven ser ut utan bilder skulle e-handlarna tänka om. I alla fall lägga till en länk under bilder för kundvagnen.
Mitt budskap är: välj leverantör och byrå med omsorg! Någon som brinner för e-post och vill att just ni lyckas. Testa dem och se om de har engagemanget, kunskapen och har ett äkta intresse för er.
Christopher skrev om detta tidigare och visar tydligt hur det blir med ikoner när man har bilderna blockerade.
Sarah@@@@@