måndag, 20 september 2010, 16:51
Min träff med Web Power
Som jag nämnde tidigare så ska vi göra en recension på Web Powers verktyg, DM Delivery. Jag träffade Björn Forsell i onsdags och hade ett intressant samtal kring deras tankar om e-postkommunikation. Vad gör Web power? De delar i sin verksamhet i tre delar.
1. Kunskap & strategi
2. System & funktion
3. Analys & uppföljning.
Björn förklarar att deras verktyg är enkelt att använda, har bred funktionalitet, är skalbart och är ett flexibelt system. Framför allt har de satsat på att göra det optimalt för att styra rättigheter till olika personer som ska arbeta med delar av verktyget. Är man en större organisation som har några som arbetar med att skapa utskick så är det oftast en ansvarig som vill ha tillgång till att bara se statistiken. En byrå kanske fixar med designen och säljare ska kunna se siffror på sina kontakter. Utvecklarna bakom DM delivery har särskilt arbetat på detta.
Vad vi tycker om verktyget kommer det en recension på så snart vi känner att vi testat men jag tänkte ta upp några saker som jag tyckte var intressant när jag samtalade med Björn. Deras analys och uppföljningsdel intresserade mig särskilt. Många utav er som arbetar med e-post tycker att det är kul att titta på statistik så som öppnade brev och klick men kanske inte fördjupar er mer i alla de siffror som ni faktiskt får ut. Detta har Web Power uppmärksammat och sett till att ha ett erbjudande där de kan hjälpa sina kunder. Genom att ha uppföljning på en hel lista men också på individnivå samt att få deras hjälpa att ta ut ”behovsgrupper” så kan man åstadkomma underverk med sin e-postlista.
Titta på illustrationen nedan:
Vilka är mest intressanta att arbeta med. De som sällan/aldrig eller de som ibland öppnar. De som alltid öppnar era brev är ju redan nöjd med det ni skickar. Låt dem vara ifred en tid och titta på de som har ett större behov.
I DM deliverys system kan man identifiera gruppen se mönstret och undersöka hur man ska lyckas med att återuppliva de prenumeranterna. Björn berättade om en av deras kunder som upptäckte att 48.8% av deras prenumeranter aldrig hade öppnat deras brev. Det var 158.288 personer och motsvarade 1.985.828 mail som aldrig hade öppnats…. vilka möjligheter ett återupplivningsprogram skulle kunna ge här, eller hur?
Genom att ta ut såna här behovsgrupper och ta hjälpa av expertis så kan man skörda så goda resultat. Jag tänkte jag skulle fördjupa mig inom detta i ett par inlägg till som följer.
Mitt möte med Björn var givande. Jag tycker om att träffa representanter från e-postverktyg som faktiskt tycker om att arbeta med kanalen och vill åstadkomma något riktigt bra tillsammans med sina kunder. Det visas inte minst i att de sätter en projektledare på varje kund som har ansvaret att hjälpa dem. De ska gärna kontakta kunden innan kunden ringer själv. Bra, va!?
Recension följer – jag känner mig optimistisk.
Tack Björn!