onsdag, 2 juni 2010, 10:14

Noreply-adress?

Allt fler frågar om det inte är uppfattas som negativt av mottagare när företag skickar nyhetsbrev med noreply@foretag.se.

En anledningen till att man har den typen av avsändaradress är för att slippa ta emot alla frånvaromeddelande mm när man gör ett större utskick. Vid ett tillfälle träffade jag ett företag som fick lov att anställa en ”sommarjobbare” för att rensa i alla meddelanden de fått från ett utskick. Noreply-adressen sätter er e-postleverantör upp åt er och ni kan lägga er tid på annat. MEN, hur uppfattas det av era mottagare att in inte vill ha svar – som ändå adressen säger.

Jag fick nyhetsbrev från Abercrombie & Fitch och kolla vad de gjort…

De har lagt till en rad längst ner ”svara till”, vilket skulle kunna kompensera att mottagare känner sig lite avhyst. Denna rad kanske inte alla ser och då kan det vara god idé att även vara tydlig med den i brevet. Och framför allt, ha en sektion längst ner i brevet där ni frågar vad de tycker om ert brev eller att de kan kontakta er på något sätt. Det kommer upplevas mycket positivt och ni har en stor chans att få kontakt och få hjälp att förbättra ert utskick.

Det diskuteras vilt om noreply-adressens vara eller icke vara. Christopher hittade detta för en stund sedan.

(Nu måste jag ta hand om alla spam jag får. Blir så fruktansvärt arg att man bara bombarderar mig med mail om kommande event och sommarpresenter som jag kan köpa. Vad jag vet så ska presenter vara kostnadsfria!! Inte nog med att de spammar utan att be om lov de vill att jag ska köpa en massa…. Skulle kunna namnge er allihop!)