måndag, 17 maj 2010, 21:20
Hitta rätt ”målgruppstyp” och segmentera efter det.
Nu ni ska jag snabbt förklara vad jag går och funderar på! Titta på illustrationen nedanför. Personerna i rutorna är bara exempel på personer som passar de olika målgruppstyperna. Carolina Gynning är snabb och emotionell. Sverker är snabb och väldigt logisk osv…
Jag är så fantastiskt trött på att alla pratar om att segmentera utskicken beroende på demografisk data. Man, kvinna, stad mm har vi använt ett bra tag. Nu är det dags att utveckla ”segmenterandet”. Med all den statistik man får från e-postutskick och alla tester man kan göra så kan man i princip kartlägga vad de är för typ era kunder är av de fyra som är avbildade i illustrationen ovanför.
Det är en kollega till mig som berättade mer om Bryan Eisenbergs teori. (Bryan kommer till Nordic E-Commerce Summit).
Han tycker, precis som jag, att man ska hitta vilken typ ens kunder motsvarar av de fyra alternativen och anpassa sitt budskap efter det. Det skulle kunna vara så att många av ens kunder är från varierande målgruppstyper. Men ens produkter kan attrahera snabba och emotionella beslut, som kraftigt rabatterade priser, även om man är en logisk och långsam person. Titta på era utskick och era kunder och se vilken målgruppstyp ni attraherar med ert budskap. Dela upp er e-postlista i olika grupper och testa olika rubriker med de här målgrupperna i bakhuvudet. Och titta på rätt siffror i er statisk för att utvärdera om ni uttryckt er så ni fångar t ex emotinella och långsamma typer. Det är betydligt mer verkningsfullt och roligare än att arbeta enbart med demografisk data. Och, ja, jag vet att demografisk data är nödvändig i vissa men använd då både demografisk data och målgruppstyp för att vara ännu mer träffsäker i era utskick.
Maila mig och berätta om detta är något ni har funderat på. Lycka till!