onsdag, 15 augusti 2012, 18:37
Asos testar varianter på alla sina mail
Asos frammarsch i Norden beundras av många och när jag tittar på de utskick som jag får så förstår jag att de testar och utvärderar ständigt effekten av sina utskick. I detta inlägg ska vi se på några tester de gör på ämnesrad eller rubrik. Många frågar hur de ska skriva bra ämnesrader. Asos tester kanske kan ge er några tips.
För det andra ska vi titta på något som jag gillar. Trots ASOS säljfokus så varierar de ändå utskicken i ”sälj-mail” och ”värde-mail”. När de ger värde kan de också förvänta sig ännu mer i försäljning i kommande brev. Det kallas byteshandel. ASOS ger dig värde och då kan ASOS förvänta att du köper något av dem efter det.
Jag har anmält mig på två adresser till Asos och jag har sån tur att jag får två varianter av samma mail varje gång. Annars hade jag inte upptäckt detta. Se på dessa rubriker som är samma mail men olika varianter på rubriker på mailet:
I detta fallet väljer de att ha samma början men lägga till något för att se om de får flera att öppna brevet. Hur ser då själva mailen ut? Rubrikerna i mailet är inte detsamma som i själva ämnesraden i förhandsgranskningsfönstret.
Andra varianten:
Ett annat exempel:
I det andra exemplet så testar de att vara något uppfodrande. Jag tror de funkar riktigt bra i vissa länder. Dock skulle jag vara något försiktig med ”Hey hot stuff” men tanke på spamfilter. Likadant med ordet ”Game” i detta fallet funkade det fint eftersom det hamnade i min inkorg. Breven hade samma rubrik denna gången i båda varianterna.
Något som jag oxå uppmärksammade i flera mail var att toppen på brevet och första erbjudandet var likadant men sen var det olika erbjudanden eller olika bilder och rubrik för samma erbjudande. Säkert för att testa vad som ”drar” uppmärksamheten mest hos mottagare längre ner i brevet. Här är ett exempel på samma mail med olika utseende på samma innehåll. En fantastisk idé tycker jag.
Andra alternativet:
Med detta skulle ni alltså kunna göra samma innehåll men variera utseende på ett erbjudande för att se vad som fungerar bäst ELLER göra exakt samma innehåll men testa olika ordning på innehållet. Det vill jag gärna jobba mer med när ni e-postleverantörer har en ENKEL funktion för det:)
Sist men absolut inte mindre viktig. Hur varierar de budskapen i deras olika utskick. Ja, det är mycket sälj men man blandar upp det med utskick som bara levererar värde. Så till alla er e-handlare som säger att de bara lönar sig att hårdsälja i e-post… Jag vet att ni tycker det. Men för att hålla fler än 25% aktiva som prenumeranter så måste ni variera innehåll mer särskilt om ni inte personliserar breven mer. Effekten av det kommer ni se långsiktigt och visst vill ni väl GE er kära prenumeranter något ibland och inte bara tjata om försäljning?
Ser ni?! Sälj, sälj, VÄRDE, sälj, sälj, sälj, VÄRDE, sälj osv.
Ett av deras ”värde-mail” såg ut så här:
Ser ni hur enkelt de strukturerat upp för läsaren så de ska hitta rätt kategori och hur anpassat de är för läsplattor. Inget tjat om försäljning bara guide för mig som vill hitta rätt kläder. Tror ni jag handlar hos Asos? SJÄLVKLART!!!
Sarah@@@@@