torsdag, 29 mars 2012, 21:59

Bottennavigering. Glöm inte det!

Jag tycker det är så intressant att fler och fler väljer att utveckla en attraktiv bottennavigering i sina brev. När jag besökte shop.org i Boston så var det företag på företag som berättade hur försäljningen i brevens bottennavigering sköt i höjden. Särskilt från mobilen. Det är precis som mottagaren snabbt scrollar genom brevet och när de inte hittar nåt intressant så uppskattar det nån forma av tydliga kategorier längst ner i brevet. De flesta som berättade om detta lyckade fenomen sa att de drev mellan 30-40% av försäljningen från brevet. Titta på de här exemplen:

Carters har tre puffar i tydliga boxar som gör att läsaren lätt tar sig vidare för att shoppa. De är samma nästan alltid men otroligt enkelt att klicka sig vidare från en mobil. Inte för små länktexter. Bra.

OshKosh B’gosh har likadant och tydliga ”call-to-actions”. Varför funkar det så bra att beordra folk vad de ska göra? Tydligen för att vi upplever att det är skönt att nån talar om vad vi ska göra i bruset av alla information vi får varje dag.(Det fick jag förklarat för mig på ett webinar om Pinterest igår)

American Eagle Outfitters har en mer nedtonad design men samma funktion.

Marks & Spencer har extremt tydliga puffar som är enkla att klicka på i små enheter. Dessutom får de mig att känna mig lite exklusive med erbjudanden som bara finns på nätet. Det finns alltså ett värde att vara nyhetsbrevsprenumerant.

 

Just det, glöm inte hur det ser ut när bilderna är blockerade och tala gärna om i era alt-texter vad de ska göra. Prova för jag tror det kommer ge er flera klick än ni tror.

Sarah@@@@@