tisdag, 13 september 2011, 07:18
Statistiken på kunskapsbrevet
Så hur gick det då med utskicket av kunskapsbrevet för Nordic eCommerce Knowledge?
Jo, förutom tekniskt strul med Hotmail som vi påpekade i inlägget innan så gick allt vägen. Jag var lite för snabb att trycka på skickaknappen så en halvtimme tidigare än planerat gick det iväg. Men förmodligen har 30 minuters skillnad mindre betydelse i det här fallet.
Med kunskapsbrevet vill vi förmedla kunskap kring e-handel först och främst och det är också artiklarna med tips, exempel och fakta som får mest klick i våra utskick. Vi hade tre artiklar av den här typen med tydliga rubriker och dessa ligger mycket riktigt etta, tvåa och trea i klickstatistiken och endast några klick skiljer dem åt. De är i stort sett lika populära. Därefter kommer ett litet glapp i klickstatistiiken till de övriga artiklarna.
Här kommer då siffrorna:
Öppningsfrekvensen för vår bransch är 14 % och här ligger vi på 52 %. Till och med bättre än e-postlistans medel som är 46 %. En lyckat utskick kort och gott.
Klickfrekvensen visar en siffra som är ännu bättre där vår bransch har 3 % och vi 25 %. 21 % är medel för e-postlistan. Vi har några fler klick än vanligt alltså.
E-postlistan har också vuxit med 17 % sen utskicket vilket är helt fantastiskt. Vi ser bland annat många vidarebefordringar bland flera mottagare vilket säkert har bidragit till detta.
Varför har vi då så bra statitstik? Ringer vi runt till våra prenumeranter och ber dem öppna och klicka? Nej, inte riktigt, vi har en lista med mottagare som har valt själva att de vill ha det här brevet. Vi rekryterar e-postadresser med eftertanke. Vi har en bra lista helt enkelt, det är den främsta anledningen till att vår statistik är bra. Vi bygger listan långsiktigt och vi plockar bort gamla adresser.
Även i änmesraden lyfter vi fram våra hjälpsamma artikar med en sammanfattande mening:
Optimera er köplogik, köpupplevelse och köpprocess och glöm inte Cyber Monday
Här har ni länk till webbversionen av brevet.
Läs gärna Sarahs artikel om varför vi inte delar med oss av våra e-postregister.